۲۰ روش قطعی برای کاهش بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش

۲۰ روش قطعی برای کاهش بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش

آکادمی سدروس

۲۰ روش قطعی برای کاهش بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش

محتوا در یک نگاه

بانس ریت یکی از بازخوردهای منفی برای وب‌سایت محسوب می‌شه و این واژه به تعداد بازدیدکنندگانی اختصاص پیدا می‌کنه که وارد یک وب‌سایت می‌شن و بدون انجام اقدام خاصی، از اون صفحه خارج می‌شن. در واقع انگار که سایت شما هیچ کاربردی برای مخاطب نداشته و مفید واقع نشده که این موضوع، یک امتیاز منفی برای شما محسوب می‌شه.

حالا اگه می‌خوای بدونی چه فاکتورهایی باعث بالا رفتن نرخ پرش یا همون Bounce Rate می‌شه؟ و چطوری می‌تونیم بانس ریت سایت‌مون رو کاهش بدیم؟ تا آخر این مقاله با سدروس باش تا با 20 راهکار موثر و کاربردی آشنا بشی و یک سایت مفید و کاربردی داشته باشی!

اینفوگرافیک ۲۰ روش قطعی برای کاهش بانس ریت (Bounce Rate) یا نرخ پرش

اصلا بانس ریت چیه؟

همون‌طور که قبلا اشاره کردیم، نرخ پرش یا بانس ریت به این معنیه که کاربر وارد سایت شما شده ولی هیچ کار خاصی انجام نداده و از صفحه خارج شده. یک مخاطب می‌تونه کارهای مختلفی رو در یک سایت انجام بده که از جمله اون‌ها می‌تونیم به شرکت در نظرسنجی و انتقادات و پیشنهادات، مشاهده ویدئو، دانلود فایل، خرید محصول و غیره اشاره کنیم. اما اگه کاربر هیچ تعاملی با سایت شما نداشته باشه، یعنی پرش اتفاق افتاده.

 

 

به طور کلی، Bounce Rate به تعدادی از بازدیدکنندگان گفته می‌شه که وارد یک صفحه می‌شن اما روی گزینه‌های مورد انتظار کلیک نمی‌کنن. جالبه بدونید که بهینه سازی محتوا می‌تونه تاثیر خیلی زیادی در جلوگیری از این اتفاق داشته باشه. دیگه لازم نیست که نگران این موضوع باشید چرا که سدروس اینجاست تا شما رو توی این مسیر همراهی کنه. حواس سدروس به همه چیز هست، پس خیال‌تون راحت باشه.

Bounce Rate چه اهمیتی برای سایت ما داره؟

حالا شاید این سوال براتون پیش بیاد که بانس ریت چه اهمیتی داره؟ رسیدگی به این موضوع می‌تونه برای افزایش تعامل کاربران، بهبود رتبه سایت و در نتیجه محبوبیت سایت و افزایش درآمد کسب و کار شما موثر باشه! ممکنه که خیلی از اصول و قوانین مثل سئو داخلی سایت رو رعایت کرده باشین، اما هم‌چنان ببینید که سایت شما دچار مشکل شده و بازخورد خوبی نداره. سدروس تصمیم داره که اینجا، چند نمونه از دلایل اهمیت رسیدگی به موضوع بانس ریت رو توضیح بده:

  • وقتی که به فکر کاهش نرخ پرش وب‌سایت‌تون باشید، می‌تونید به رشد نرخ تبدیل هم کمک کنید.
  • این نکته رو در نظر داشته باشید که ممکنه bounce rate ، یکی از فاکتورهای اصلی گوگل برای رنکینگ و رتبه‌‌بندی سایت شما باشه!
  • با استفاده از نرخ پرش، می‌تونید مشکلات مربوط سئو و محتوا رو برطرف کنید و تجربه کاربری رو بهبود ببخشید.

چه چیزی باعث بالا رفتن نرخ پرش می‌شه؟

ما می‌تونیم کارهای خیلی زیادی برای بهبود سایت‌مون انجام بدیم که از جمله اون‌ها می‌تونیم به رعایت کردن الگوریتم‌های گوگل مثل الگوریتم passage ranking ، توجه به سئو، جذابیت‌های گرافیکی و غیره اشاره کنیم. اما در کنار همه این‌ها، نباید از موضوع مهم Bounce Rate  غافل بشیم که راجبش خیلی صحبت کردیم. حالا ببینیم که چه عواملی باعث افزایش بانس ریت می‌شه؟

  • گاهی اوقات، نرخ پرش بالا می‌تونه به نشونه رابط کاربری ضعیف باشه.
  • اگه وب‌سایت شما، محتوای مورد انتظار کاربر و اطلاعات مفیدی رو ارائه نکنه، دیگه نمی‌تونه نظر مخاطب رو جلب کنه و همین موضوع باعث می‌شه که بازدیدکنندگان صفحه‌تون رو ترک کنن.
  • جالبه بدونید که یک تجربه کاربری مثبت و عالی هم می‌تونه نرخ پرش رو بالا ببره! حالا چطوری؟ مثلا فکر کنید یک کاربر داره مواد لازم برای یک دستور غذا رو جستجو می‌کنه و به محض ورود به سایت، خیلی سریع لیست مواد مورد نیاز رو می‌بینه و اطلاعات رو دریافت می‌کنه و سایت رو ترک می‌کنه!  پس یادتون باشه که نباید همه چیز رو در معرض دید کاربران قرار بدین. بهتره که اونارو به گشت و گذار و جستجو در صفحات مختلف وب‌سایت‌تون دعوت کنید.

آیا گوگل هم می‌تونه باعث نرخ پرش بالا باشه؟

همونطور که می‌دونید، موتور جستجو‌گر گوگل با وجود الگوریتم‌هایی مثل الگوریتم MUM، به شکل بسیار قدرتمندی عمل می‌کنه و در تشخیص اینکه محتوای وب‌سایت‌ها در مورد چیه و چه عبارت‌های بیشتر مورد جستجو کاربران قرار می‌گیره، حرف نداره. اما ممکنه در بعضی از موارد نادر، سایت‌ها توسط گوگل به شما نمایش داده بشن که نمی‌تونن به خوبی پاسخگوی نیازهای شما باشن.

این اتفاق زمانی میوفته که کاربران و جستجوگران از کلمات کلیدی مبهم و نادرستی استفاده کنن یا عبارت جستجو اون‌ها، خیلی نادر باشه. در این شرایط، گوگل یک وب‌سات نادرست و نامناسب رو به شما معرفی می‌کنه و خب طبیعتا، شما به عنوان یک کاربر نمی‌تونید محتوای مورد نیاز‌تون رو پیدا کنید و به سرعت وب سایت رو ترک می‌کنید. همین موضوع می‌تونه باعث بالا رفتن نرخ پرش اون وب‌سایت بشه.

20 نکته کاربردی و مفید برای کاهش بانس ریت!

اگه می‌خوای بدونی که چطوری می‌تونیم Bounce Rate وب‌سایت‌مون رو کاهش بدیم، این بخش می‌تونه خیلی برات مفید باشه. برای داشتن یک وب‌سایت خوب، علاوه‌بر تولید محتوا مناسب و آشنایی با الگوریتم‌هایی مثل الگوریتم پنگوئن گوگل و غیره، باید نکات دیگه‌ای رو هم مد نظر داشته باشید تا بتونید به رشد سایت‌تون کمک کنید. موارد زیر می‌تونن در کاهش نرخ پرش سایت به شما کمک کنن:

۱. به سرعت بارگذاری اطلاعات در وب‌سایت توجه کنید

هیچ کاربری دوست نداره که زمان خیلی طولانی رو برای دسترسی به اطلاعات و بارگذاری صفحه منتظر بمونه و کند بودن سایت می‌تونه تجربه کاربری فوق‌العاده ضعیفی ایجاد کنه. اگه دسترسی به اطلاعات کند و زمان‌بر باشه، محتوای شما ارزشش رو از دست میده!

اهمیت این موضوع درباره بارگذاری صفحه در دستگاه‌های تلفن همراه، دوچندان می‌شه و متاسفانه خیلی از کاربران موبایل، از دسترسی به وب‌سایت‌ها مختلف ناراضی هستن. برای بهبود این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که الگوریتم Mobile First Index  بیشتر آشنا بشید.

۲. امکان جستجو در سایت رو برای کاربر فراهم کن

متاسفانه بعضی از وب‌سایت‌ها، قسمت جستجو اطلاعات رو فراموش می‌کنن و یا در طراحی این بخش خیلی ضعیف عمل می‌کنن. زمانی که مخاطب به دنبال اطلاعات خاصی می‌گرده، این ابزار می‌تونه براش خیلی مفید باشه. بنابراین، به جای اینکه کاربر سایت شما رو ترک کنه، اطلاعات مورد نیازش رو در صفحه جستجو می‌کنه.

۳. سایت شما باید واضح و گویا باشه

استفاده از محتوای وب‌سایت؛ باید برای بازدیدکنندگان آسون و بدون دردسر باشه. در واقع، کاربر باید بدونه که سایت شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنه و و چطوری می‌تونه به محتوای مورد نظرش دسترسی داشته باشه. اگه دسترسی و گشت و گذار در سایت، پیچیده باشه، مخاطبان اون صفحه رو ترک می‌کنن.

۴. یک طراحی سایت عالی و جذاب داشته باشید

جذابیت بصری، یکی از مهم‌ترین مزایای طراحی وب سایت خوب محسوب می‌شه و باعث می‌شه کاربر به اون سایت اعتماد کنه و احساس تعلق داشته باشه. طراحی ساده، تکراری و خسته‌کننده، نمی‌تونه نظر مخاطب رو به سمت خودش جلب کنه و بازدیدکنندگان دوست ندارن در چنین سایتی وقت‌شون رو بگذرونن.

ارائه یک طرح گرافیکی خلاقانه و جذاب، فقط به مسائل زیبایی شناسی ارتباط نداره و مهم‌تر از همه، می‌تونه جنبه عملکردی داشته باشه و به ایجاد یک وب‌سایت کاربردی، دلپذیر و دوست‌داشتنی، کمک می‌کنه.

۵. موقع طراحی سایت، از کاربران تلفن همراه غافل نشید!

شاید جالب باشه بدونید که کاربران موبایل، زمان و حوصله کمتری نسبت به کاربران دسکتاپ دارن و می‌خوان که هرچه سریع‌تر به محتوای مد نظرشون دسترسی داشته باشن. بنابراین، اگه می‌خواین یک سایت محبوب و پرطرفدار داشته باشید، حتما اون رو برای کاربران دسکتاپ و موبایل( اندروید یا ios )، بهینه سازی کنید.

۶. از یک قالب‌بندی مناسب برای سایت استفاده کن

طبق الگوریتم گوگل پاندا، ارائه محتوای خوب و باکیفیت، اهمیت خیلی زیادی داره. اما یادتون باشه که محتوای یک صفحه وب باید به طور واضح و موثر، قالب‌بندی شده باشن. این موضوع برای کاربران خیلی مهمه، چرا‌که دسترسی به اطلاعات رو ساده‌تر می‌کنه و از آشفتگی مطالب جلوگیری می‌کنه. در صورت آشفتگی، مخاطب از خوندن مطالب پشیمون می‌شه و ممکنه هیچ توجهی به محتوای ارزشمند و مفید شما نکنه!

به هیچ عنوان، حجم وسیعی از اطلاعات رو یک‌جا به کاربران ارائه نکنید. در عوض می‌تونید اون‌ها رو به بخش‌های مختلف تقسیم کنید و با استفاده از محتوای تصویری یا ویدیو، درک محتوا و اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگران رو راحت‌تر کنید.

۷. از پاراگراف‌های طولانی و خسته‌کننده در وب‌سایت پرهیز کن!

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که به جذب مخاطب و برقراری ارتباط و تعامل بیشتر کمک می‌کنه، استفاده از پاراگراف‌های کوتاه، مختصر و مفیده.  سعی کنید مطالب‌تون رو در پاراگراف‌های کوتاه ارائه کنید تا مخاطب بتونه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به اطلاعات مورد نیازش دسترسی داشته باشه.

۸. از انواع مختلف محتوا استفاده کنید

وقتی که چک لیست سئو وبلاگ رو بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شیم یکی دیگه از مواردی که به خوانایی وب‌سایت کمک می‌کنه، استفاده از انواع مختلف محتواست که باعث می‌شه کاربران بیشتری جذب محتوای شما بشن.

به عنوان مثال، محتوای ویدیویی می‌تونه انواع خاصی از اطلاعات رو به کاربر ارائه کنه و حتی می‌تونه در مقایسه با متن، خیلی کارآمدتر و تاثیرگذارتر باشه. تصاویر جذاب و باکیفیت هم می‌تونه در برقراری ارتباط با مخاطب موثر باشه.

۹. از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید

یادتون باشه که حتما باید از کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با موضوع محتوا‌تون استفاده کنید. اگه می‌خواین از نظر گوگل، رنکینگ خوبی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از کلمات، جملات، پاراگراف‌ها و تیترهای درست و هوشمندانه استفاده کنید. به این موضوع دقت داشته باشید که نباید از موضوع اصلی منحرف بشید!

هرچقدر که محتوای شما به موضوع نزدیک‌تر و مرتبط‌تر باشه، بازدیدکنندگان هم می‌تونن در ارتباط بهتر و بیشتری با مطالب سایت برقرار کنن و در نتیجه، نرخ پرش کاهش پیدا می‌کنه.

۱۰. با ارائه محتوای خوب، مخاطبان اصلی‌تون رو مورد هدف قرار بدین!

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید مد نظر داشته باشید، شناخت مخاطب‌هاتونه! شما باید بدونید که چه افرادی سایت شما رو دنبال می‌کنن و مطالب‌تون رو بر اساس نیاز اون‌ها آماده کنید. این هدف‌گذاری نباید خیلی گسترده باشه چون در چنین شرایطی، افراد متفرقه وارد صفحه شما می‌شن و بدون هیچ تعاملی دوباره خارج می‌شن!

پس بهتره که توجه و تمرکز تون رو روی گروه خاصی از کاربران بذارید که مطمئن هستید مطالب شما می‌تونه براشون مفید و سودمند باشه.

۱۱. با پنجره‌های بازشو در سایت خداحافظی کنید

هیچ کاربری دوست نداره که موقع خوندن محتوای اصلی، مطالب مزاحم حاشیه‌ای رو مشاهده کنه که گاهی هم  مانع دسترسی به مطالب اصلی هستن. قاعده کلی اینه‌که هیچ مانعی بین بازدیدکنندگان سایت و محتوایی که انتظار دارن ببینن، قرار ندین. اجازه بدین که بازدیدکنندگان اسکرول کنن و از خوندن مطالب مرتبط و جذاب لذت ببرن.

۱۲. تبلیغات اضافی و خسته‌کننده رو حذف کنید!

تبلیغات پولی مزاحم، یکی از آفت‌های اصلی وب‌سایت هستن که مانع جذب کاربر می‌شن. بهتره که تبلیغات رو در یک کادر مستطیلی افقی در بالای صفحه قرار بدین که می‌تونه عملکرد خوبی داشته باشه. هم‌چنین، می‌تونید تبلیغات رو در ستون‌هایی در دو طرف صفحه قرار بدین.

تبلیغات بزرگ و چشم‌گیر که خوندن محتوای اصلی رو سخت‌تر می‌کنن، کیفیت تجربه کاربری رو پایین میارن و باعث خستگی مخاطب می‌شن. اگه بازدیدکنندگان سایت از تبلیغات خاصی شکایت دارن، حتما به صحبت‌هاشون گوش کنید و انتقادات‌شون رو پیگیری کنید تا مشکل برطرف بشه.

۱۳. با استفاده از CTA، یک فراخوان متقاعد کننده داشته باشید

یکی از موارد کاربردی، استفاده از CTA هست که باید خیلی واضح باشه و در معرض دید کاربرد قرار بگیره. هدف این تکنیک این که کاربر رو برای کلیک کردن بر روی دکمه  CTA تشویق کنه تا فعالیت مورد نظر انجام بشه. به همین دلیل، کاربر باید بتونه این گزینه رو در چند ثانیه اول حضور در یک صفحه پیدا کنه.

به این نکته توجه داشته باشید که CTA  یا Call To Action، باید به اندازه کافی قانع‌کننده باشه تا بتونه مخاطب رو تشویق کنه که روش کلیک کنه.  استفاده از رنگ‌های مناسب و جذاب، فونت‌ها و متن‌های دعوت‌کننده می‌تونن تاثیر زیادی روی تصمیم‌گیری کاربران و کلیک کردن روی گزینه مورد نظر داشته باشن.

پیشنهاد رسانه سدروس : جهت مشاهده ویدیو آموزشی الگوریتم ‌Medic بر روی این لینک کلیک کنید.

۱۴. لینک‌های شکسته رو محدود کنید

تعداد زیاد لینک‌های شکسته باعث ایجاد تجربه کاربری ضعیف می‌شن و این موضوع منجر‌به نارضایتی بازدیدکنندگان از یک وب سایت می‌شه، چون نمی‌تونن محتوای موردنظرشون رو راحت پیدا کنن. روش‌های مختلفی برای پیدا کردن لینک‌های شکسته در یک وب سایت وجود داره که از جمله اون‌ها می‌تونیم به کنسول جستجوی گوگل یا ابزارهایی مثل Screaming Frog اشاره کنیم.

۱۵. از یک استراتژی پیوند داخلی استفاده کن

شما می‌تونید از پیوندهای داخلی برای حفظ کاربر داخل سایت‌تون استفاده کنید. با استفاده از این استراتژی می‌تونید تجربه خیلی خوبی رو برای کاربران فراهم کنید.

۱۶. یادتون باشه که پیوندها باید در یک صفحه جدید باز بشن

وقتی که می‌خواین از استراتژی پیوند داخلی و لینک دهی به صفحات دیگه داخل سایت استفاده کنید، به این نکته دقت داشته باشید که این پیوندها در یک صفحه جدید باز بشن.  با این راهکار، کاربر می‌تونه چندین صفحه مختلف رو به‌طور هم‌زمان چک کنه و به طور طبیعی، زمان زیادی رو در وب‌سایت شما سپری می‌کنه.

۱۷. یک صفحه 404 مفید ایجاد کنید

شاید این سوال براتون ایجاد بشه که صفحه 404 چیکار می‌کنه؟ این صفحه نشون می‌ده که صفحه‌ای پیدا نشده و همچنین، صفحات وب جایگزینی رو به کاربران پیشنهاد می‌ده تا بتونن چیزی که به دنبالش هستن رو پیدا کنن. این اتفاق، به کاهش نرخ پرش وب‌سایت کمک می‌کنه.

۱۸. به طور مداوم، محتوای جدید منتشر کنید

به کمک ایجاد محتوای جدید و به‌روز، می‌تونید موضوعات متنوعی رو در اختیار کاربران قرار بدین که این اتفاق می‌تونه خیلی براشون جذاب باشه و اون‌ها رو به ساعت‌ها کاوش و جستجو در سایت شما دعوت کنه.

۱۹. اعتبار وب‌سایت شما چقدره؟

اولین چیزی که بازدیدکنندگان به دنبالش هستن اینه که وب‌سایت شما چقدر قابل اطمینان هست؟ وقتی کاربر وارد سایت می‌شه، در اولین قدم به بررسی محتوا می‌پردازه و میزان اعتبار صفحه رو می‌سنجه. یکی از روش‌هایی که به افزایش اعتبار سایت و جلب اعتماد بازدیدکنندگان کمک می‌کنه، اینه که نظرات مثبت رو که کاربران قبلی درباره محصول خدماتی که ارائه می‌کنید رو درج کنید تا بقیه هم ببینن.

۲۰. از Google Analytics و سایر ابزارها استفاده کنید

ابزارهای زیادی وجود دارن که می‌تونن میزان تعامل کاربران با صفحات وب رو ارزیابی کنن. فاکتورهایی که Google Analytics مورد بررسی قرار می‌ده شامل موارد زیر هستن:

  • زمان حضور کاربر در سایت
  • بانس ریت
  • تعداد صفحات بررسی شده در هر بازدید
  • مقدار بیشترین و کم بازدید ترین صفحات.
  • و غیره

Microsoft Clarity هم می‌تونه وضعیت سایت شما رو ارزیابی کنه!

ابزارهای دیگه‌ای هم برای بررسی وضعیت وب سایت وجود دارن که یکی‌شون Microsoft Clarity  هست که شما می‌تونید به صورت رایگان از خدماتش استفاده کنید و نحوه تعامل بازدیدکنندگان و کارهایی که کاربر در طول یک بازدید انجام داده رو مشاهده کنید.

در واقع، به کمک Microsoft Clarity شما می‌تونید نحوه واکنش کاربران به صفحات وب‌سایت‌تون رو مشاهده کنید و سپس تغییرات مختلفی رو بر اساس این واکنش‌ها، تنظیم و آزمایش کنید.

چطوری میزان رضایت کاربر رو افزایش بدیم؟

کافیه سنجیده و هوشمندانه عمل کنید تا بتونید دلیل نرخ پرش بالا رو تشخیص بدین و بعد، با استفاده از  استراتژی‌هایی که بهتون معرفی کردیم، نسبت به بهبود تجربه کاربری بازدیدکنندگان سایت و افزایش تعامل کاربران سایت، اقدام کنید. شما می‌تونید بر اساس یافته‌ها و نتایج بدست اومده توسط Google Analytics و Microsoft Clarity ، وب‌سایت رو بهینه‌سازی کنید و از بانس ریت جلوگیری کنید. نتیجه نهایی  این کارها، داشتن یک یک وب سایت ایده‌آل خواهد بود که کاربران از حضور در اون لذت می‌برن و از نظر گوگل هم در رتبه‌بندی خیلی خوبی قرار می‌گیره.

نتیجه‌گیری:

همه ما دوست داریم که یک سایت موفق و پر مخاطب داشته باشم که می‌تونه تعامل خیلی خوبی با کاربران برقرار کنه و در نتیجه، می‌تونه درآمدزایی خوبی برامون داشته باشه. یکی از عواملی که باعث تضعیف وب‌سایت می‌شه، افزایش بانس ریت یا نرخ پرش سایت هست. زمانی که کاربران وارد صفحه وب می‌شن، ممکنه فعالیت‌های مختلفی مثل تماشای ویدئو، مطالعه مطالب مختلف، نظرسنجی، خرید محصول و غیره رو انجام بدن. اما زمانی که کاربر وارد صفحه شما می‌شه و بدون انجام هیچ فعالیتی اون رو ترک می‌کنه، یعنی دارید با شکست مواجه می‌شید و نرخ پرش داره بالا می‌ره! سدروس سعی داشت که در این مقاله 20 راهکار موثر و کاربردی رو برای کاهش Bounce Rate  به شما عزیزان معرفی کنه تا بتونید یک سایت موفق و پربازدید داشته باشید. اگه هنوز هم با این موضوع مشکل دارید، فقط کافیه همین حالا با کارشناسان ما تماس برقرار کنی و وب‌سایتت رو از این وضعیت نجات بدی!

سوالات متداول

اشتراک مقاله

تیم سدروس

تیم سدروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *