صفر تا صد الگوریتم passage ranking

صفر تا صد الگوریتم passage ranking

آکادمی سدروس

صفر تا صد الگوریتم passage ranking

محتوا در یک نگاه

الگوریتم passage ranking یکی از جدید ترین و آخرین به روز رسانی هایی هست که توسط شرکت گوگل اعلام شده. اما این به روزرسانی تا چقدر بزرگ و تاثیرگذاره ؟ معنا دقیق و حرفه ای اون چی هست و اینکه این الگوریتم تا چه حد میتونه روی میزان بازدید و البته رتبه بندی وب سایت ما تاثیر داشته باشه ؟
استرس نداشته باشید و به این موضوع توجه کنید که این فقط یک تغییر در نحوه رتبه بندی است و نه تغییر در نمایه سازی. با این حال فراموش نکنید که این به روزرسانی هم مهمه و به عنوان دارنده سایت یا توسعه دهنده باید در مورد این موضوع اطلاعات کامل و کافی رو داشته باشید.
ما در تیم سدروس و در همین مقاله قصد داریم تا الگوریتم پسیج رنکینگ رو به صورت کامل به شما توضیح بدیم.

الگوریتم passage ranking چیست ؟

در الگوریتم های قبلی گوگل که مطمئنا هر سئو کاری با اون ها آشنایی داره، موتور جستجو موضوع و کانسپت و محتوای اصلی یک صفحه رو با توجه به کلمات کلیدی اون نوشته شناسایی میکرد و با توجه به قوانین مخصوص استفاده از کلمات کلیدی در محتوا، اون محتوا رو رتبه بندی می کرد و در نتیجه به سایت ما هم رنک و امتیاز می داد.

 

اما در پسیج رنکینگ موتور جستجوی گوگل محتوای ما رو به صورت پاراگرافی ( یا هر قطعه محتوا ) بررسی می کنه و متوجه میشه که هر پاراگراف چه اطلاعاتی به خواننده میده و در چه موردی نوشته شده و موضوع رو تا چه حدی باز کرده و گسترش داده و تا چه حد میتونه برای کاربر مفید باشه.

دلیل اجرای الگوریتم passage ranking چیه ؟

اینکه موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی مقالات و محتوای سایت و در نتیجه خود سایت ها الگوریتم passage ranking رو مطرح کرده ممکنه یک و یا هر دو دلیل زیر باشه :

  • بعضی مقالات خیلی طولانی هستند و ممکنه باعث ایجاد مشکل برای کاربر در پیدا کردن مطلب مورد نظر خودش در اون متن بشه. یا به عبارت دیگه مطلبی که کاربر به دنبال اون هست و اون رو جستجو می کنه به دلیل زیاد بودن حجم محتوا گم میشه.
  • برخی اوقات intent های کاربر هایی که از گوگل برای جستجوی مطلب مورد نظرشون استفاده میکنند بسیار جزئی و دقیق هستند و به عبارت دیگه به دنبال جواب یک سوال خاص هستند. با استفاده از الگوریتم پسیج رنکینگ، موتور جستجو با بررسی پاراگراف ها و با جزئیات محتوای تمام مقالات میتونه پاسخ مورد نظر کاربر رو زودتر پیدا کنه و یا نزدیک ترین پاسخ برای اون سوال رو پیدا کنه و به کاربر نشون بده. در نتیجه سایت هایی که دقیق تر و واضح تر به این سوال و یا به طور کلی به تمام سوالات در موضوعی که در اون فعالیت دارند پاسخ داده باشند، در رتبه بالاتری در گوگل قرار می گیرند.

ارتباط ایندکس و پسیج رنکینگ به چه صورته ؟

گوگل در تلاشه که با استفاده از هوش مصنوعی Artificial Intelligence یا AI و مهم تر از اون الگوریتم پردازش زبان طبیعی یا NLP میزان درک و امکان بررسی خودش از محتوا های ثبت شده در سایت ها رو بیشتر، عمیق تر و دقیق تر کنه. برای درک بهتر این موضوع فراموش نکنید که تا مدتی قبل، با جستجوی موضوعی، لینک های مربوط به اون برای ما به نمایش درمیومد و ما باید روی لینک ها کلیک می کردیم و با بررسی محتوای لینک بالاخره به این نتیجه می رسیدیم که آیا این لینک برامون مفیده و به سوالاتمون پاسخ داده یا نه.
اما الان در حال پیش رفتن به سمتی هستیم که بعد از جستجوی مطلب مورد نظرمون بهترین، دقیق ترین، کامل ترین و از همه مهم تر، مربوط ترین نتیجه برای ما در بالای تمام نتایج به نمایش دربیاد و ما با کمترین میزان اتلاف وقت به جواب های مورد نظرمون برسیم. برای مثال می تونید به تصویر زیر که نحوه نمایش نتایج در گوگل رو قبل و بعد از پسیج رنکینگ نشون میده نگاهی بندازید.

ارتباط ایندکس و پسیج رنکینگ به چه صورته؟

عبارت پسیج رنکینگ یا پسیج ایندکسینگ ؟ کدام درست است ؟

در ابتدا گوگل برای این الگوریتم اسامی زیادی مانند Passage INDEXING یا Passage Based Indexing را پیشنهاد داده بود که همونطور که دیدیم در نهایت عبارت Passage Ranking رو انتخاب کرد.
بری شوارتز یکی از وبلاگر های شناخته شده در زمینه موتور های جستجو و سئو هم توضیح داده بود که در ابتدا گوگل تصمیم داشت که این الگوریتم رو پسیج ایندکسینگ نامگذاری کنه اما درست قبل از پیاده سازی الگوریتم، اسم اون رو به پسیج رنکینگ تغییر دادند.

برای مشاهده ویدیو آموزشی صفر تا صد الگوریتم گوگل پاندا، اینجا را کلیک فرمایید.

همینطور مارتین اسپلیت که از برنامه نویسان گوگل است، توضیح داد که علت تغییر نام این الگوریتم به پسیج رنکینگ این بوده که این الگوریتم برای ایجاد تغییر در نحوه امتیازدهی عبارات در گوگل ایجاد شده و نه برای تغییر در نحوه فهرست بندی آن ها !

تاثیر الگوریتم passage ranking چقدره ؟

اگر یادتون باشه گوگل در سال 2019 الگوریتم BERT رو معرفی کرد و ادعا کرد که این الگوریتم تنها میتونه 10 درصد از کوئری ها در زبان انگلیسی رو بررسی کنه و اون ها رو تحت تاثیر قرار بده، اما الان میشه گفت که این الگوریتم BERT روی 99 درصد از کوئری ها از جمله اون هایی که به زبان فارسی هستند هم تاثیر گذاشته !

تاثیر الگوریتم passage ranking چقدره ؟

الان هم طبق گفته گوگل، الگوریتم پسیج رنکینگ فقط میتونه روی 7 درصد از کوئری های مورد جستجو اثرگذار باشه که با توجه به تجربه ای که در مقابل الگوریتم BERT داشتیم میتونیم حدس بزنیم که همین روال در مورد الگوریتم پسیج رنکینگ هم قابل پیش بینی هست و تاثیر اون بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد شد.
بنابراین به عنوان توسعه دهنده های وب و سئو کار باید خودمون رو برای تغییرات بزرگ در نحوه طراحی سایت و تولید محتوا آماده کنیم. چون وقتی الگوریتم BERT معرفی شد تقریبا همه فکر می کردیم که این فعلا بزرگترین تغییر گوگل هست و به این زودی ها نباید انتظار تغییر یا الگوریتم جدیدی داشته باشیم تا اینکه این الگوریتم به این اندازه بزرگ و فراگیر شد ولی الان تنها دو سال بعد از BERT گوگل ما رو با الگوریتم Passage Ranking غافلگیر کرد و مطمئنا این الگوریتم هم به همین زودی ها فراگیر میشه و روی کوئری های فارسی هم تاثیر میذاره.

سئو کار ها و متخصصان تولید محتوا با پسیج رنکینگ چه باید کنند ؟

اولین قدم برای هماهنگی لازم با این الگوریتم اینه که اون و هدفش رو بشناسید، به این صورت ناخودآگاه متوجه خواهید شد که رعایت چه نکاتی میتونه رنکینگ سایتتون رو بالاتر ببره.

سئو کار ها و متخصصان تولید محتوا با پسیج رنکینگ چه باید کنند ؟

گوگل اعلام کرده که قرار نیست پسیج رنکینگ به طور کامل و رسمی جایگزین پسیج ایندکسینگ بشه و هدف اون فقط فهم بهتر و عمیق تر محتوایی هست که درونش قرار می گیره تا بتونه نتایج بهتری رو در زمان سریع تر به کاربر نشون بده که به این ترتیب مسلما رنکینگ یا رتبه بندی سایت شما مستقیما از این طریق مورد تاثیر قرار میگیره. اما پیشنهاد ما به شما اینه که احتمال جایگزین شدن اون رو هم همیشه در نظر داشته باشید.

  1. به طور کلی برای تولید محتوا وقتی راجع به موضوع خاصی صحبت می کنید سعی کنید تا متن شما کاملا واضح و شفاف باشه و به کوچک ترین جزئیاتی که به نظرتون ممکنه به موضوع مرتبط باشه هم بپردازید.
  2. برای تولید محتوا وقت و دقت لازم رو به خرج بدین و اون رو بدون مقدمه و نتیجه و بی سر و ته و بدون جمع بندی منتشر نکنید.
  3. علاوه بر محتوا به ساختار سایت هم توجه کنید و ساختار سایت رو مطابق Best Practice های ذکر شده بهینه سازی کنید.

Passage Ranking در مقابل Featured Snippet

موضوعی که تا الان در موردش صحبت کردیم فقط یک نمایش مختصر از جوابی هست که گوگل طبق قرابت معنایی و مفهومی اون با موضوعی که کاربر جستجو کرده نشون میده و با فیچر اسنیپت ها متفاوته. در این شرایط حتی امکان پیش اومدن این اتفاق وجود داره که موضوع اصلی صفحه کمی با کوئری متفاوت باشه اما نویسنده محتوا لینک کمکی یا اسپین آفی استفاده کرده باشه و بتونه شما رو به جواب اصلی موضوع مورد نظر برسونه.
گوگل در جواب این سوال که آیا این نتایج برای جستجوی صوتی یا Voice Search هم هستند یا نه این پاسخ رو داده که به طور خلاصه به این معنی است : featured snippet ها برای جستجوی صوتی هستند و passage ranking برای کاربرد های دیگره که اصلا identifier متفاوتی هست.

Danny Sullivan (@dannysullivan) October 21, 2020 :

Featured snippet are used for voice search. They are already identified using different systems than passages

اما کارشناسان اعتقاد دارند که این قطعا بهینه سازی خواهد شد و برای جستجوی صوتی هست.
برای آشنایی با نکات بهینه سازی محتوا به صورت حرفه ای، به شما پیشنهاد میکنیم حتما مقاله ۸ نکته راهنمای بهینه سازی محتوا را مطالعه فرمایید.

پرسش های متداول

1- الگوریتم Passage Ranking چیه ؟

الگوریتم پسیج رنکینگ جدید ترین الگوریتمی هست که موتور جستجوی گوگل ارائه داده و اساسا طبق اون، محتوای هر سایت با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم پردازش زبان طبیعی به صورت پاراگرافی بررسی میشه.

2- تاثیر الگوریتم پسیج رنکینگ چیه ؟

قبلا سایت ها طبق کلمات کلیدی به کار رفته در مقاله های اون ها به مخاطب نشون داده می شدند و رتبه بندی اون ها هم به همین ترتیب انجام می شد. اما با این الگوریتم رتبه بندی سایت با توجه به کیفیت و عمق نوشته های اون سایت و ارتباط اون ها با موضوع مورد جستجوی کاربر انجام میشه.

3- پسیج رنکینگ یا پسیج ایندکسینگ ؟

خود گوگل اعلام کرده که نام این الگوریتم پسیج رنکینگ است چون الگوریتمی است که با استفاده از آن سایت ها رتبه بندی و امتیازدهی می شوند و در نحوه فهرست بندی کردن آن ها تاثیر ندارد.

4- سئو کاران باید با این تغییر چه تغییری در کار خود ایجاد کنند ؟

مطمئنا تولیدکنندگان محتوا و متخصصان سئو باید در طراحی سایت و تولید محتوا تغییراتی ایجاد کنند که این تغییرات به طور کلی در این جمله خلاصه می شود : محتوای خود را به صورت کاملا واضح و شفاف بنویسید و از ذکر جزئیات مرتبط با موضوع ترس نداشته باشید. چون هرچقدر بیشتر موضوع را واکاوی کنید، تاثیر بهتری در میزان امتیاز محتوای شما خواهد داشت. به شما پیشنهاد میکنیم با الگوریتم MUM نیز بیشتر آشنا شوید تا نتیجه بهتری در رتبه بندی گوگل داشته باشید.

نتیجه گیری

در سال 2019 گوگل الگوریتم BERT را ارائه داد و این الگوریتم تا میزان بسیار زیادی در کوئری های فارسی و انگلیسی تاثیر گذاشت. تقریبا همه فکر می کردند که فعلا این بزرگترین سورپرایز گوگل برای ما است که در سال 2021 الگوریتم پسیج رنکینگ را ارائه داد و توسعه دهندگان وب و تولیدکنندگان محتوا رو شوکه کرد.
قصد گوگل از ارائه این الگوریتم اینه که با استفاده از جدید ترین روش ها و فناوری های هوش مصنوعی و الگوریتم پردازش زبان طبیعی متون را به صورت قطعه قطعه و پاراگرافی بررسی کنه و متوجه نوشته بشه تا نتایج بهتر و دقیق تری برای جستجو های کاربر نمایش داده بشه.
همانطور که میدونید تا الان گوگل نتایج رو بر اساس میزان استفاده از کلمات کلیدی در اون محتوا به کاربر نشون میداد که در بسیاری از موارد باعث میشد تا مخاطب برای پیدا کردن محتوایی قوی و دقیق روی چندین لینک مختلف کلیک کنه و وقت و انرژی بیشتری رو برای پیدا کردن نتیجه مورد نظرش صرف کنه که گوگل برای رفع این مشکل و بهینه سازی نحوه جستجو و امتیاز دهی سایت ها الگوریتم Passage Ranking رو ارائه داد که ما در این مقاله از سایت سدروس سعی کردیم توضیحات لازم و ویژگی های این الگوریتم و تغییراتی که باید با توجه به اون در تولید محتواتون ایجاد کنید رو در اختیارتون قرار بدیم.

اشتراک مقاله

تیم سدروس

تیم سدروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *