صفر تا صد الگوریتم MUM

صفر تا صد الگوریتم MUM

آکادمی سدروس

صفر تا صد الگوریتم MUM

محتوا در یک نگاه

الگوریتم MUM یکی از الگوریتم های جدید گوگل می باشد که کاربرد آن در بخش جستجو نمایان می شود. طبق گزارشات وبلاگ رسمی گوگل، الگوریتم مام هزار مرتبه از BERT قوی تر و بهتر است و در واقع می توان گفت ظهور این الگوریتم به عنوان یک انقلاب ارزشمند و چشمگیر در دنیای اینترنت می باشد !
همانطور که میدانید، گوگل یک موتور جست و جوگر به شدت قدرتمند است که روز به روز در حال پیشرفت و گسترش می باشد. ابن موتور قدرتمند و منحصر به فرد الگوریتم های مختلفی را برای افزایش کیفیت و دقت عملکرد خود ارائه کرده است که یکی از آن ها MUM می باشد. برای آشنایی بیشتر با الگوریتم های گوگل و بهره مندی از یک سایت کاربردی و استاندارد می توانید از راهنمایی های تیم مجرب و حرفه ای سدروس بهره شوید.
در این مقاله به بررسی الگوریتم مام می پردازیم و شما را با جزییات آن بیشتر آشنا می کنیم. پس تا انتها مقاله همراه ما باشید.

الگوریتم MUM چیست ؟

همانطور که میدانید علم به سرعت در حال پیشرفت است و استفاده از ابر هوش های مصنوعی روز به روز در سراسر جهان افزایش پیدا می کند. الگوریتم MUM که مخفف عبارت Multitask Unified Model می باشد، یک نوع هوش مصنوعی است که توسط گوگل به تازگی ارائه شده و هر چیزی که می خواهیم را تنها با پرسیدن یک سوال در اختیار ما قرار می دهد.
گوگل در زمینه هوش مصنوعی به طور مداوم سرمایه گذاری می کند و به همین دلیل درک زبان طبیعی برای موتور های جستجو به سطح جدید و پیشرفته ای رسیده است.

 

MUM در واقع یک مدل زبانی است که بر اساس همان سیستم ترانسفورماتور BERT ساخته شده با این تفاوت که بسیار قدرتمند تر و پیشرفته تر از آن می باشد. BERT یک مدل زبانی قدرتمند است که در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شده است و در زمان خود، انقلابی بزرگ رقم زد. با این وجود توانایی‌ های الگوریتم مام به مراتب بیشتر است و در حال افزایش می باشد !

قدرت شگفت انگیز الگوریتم مام !

مهم ترین مزیت و بزرگ ترین توانایی الگوریتم MUM، به قابلیت مولتی تسک بودن آن مربوط می شود به این معنا که این الگوریتم می تواند چندین کار را به صورت همزمان با هم انجام دهد. در واقع دیگر نیازی نیست که کار های مختلف یکی پس از دیگری انجام شوند چرا که به لطف الگوریتم مام همه آن ها در یک زمان انجام می شوند و این موضوع به طور قابل توجهی منجر به صرفه جویی در زمان کاربران می شود.
الگوریتم جدید گوگل این توانایی را دارد که متن را به طور دقیق خوانده و معنای آن را درک کند و در نهایت، ‌دانش عمیقی در رابطه با آن موضوع ایجاد نماید. MUM حتی می تواند از ویدئو، تصاویر و صوت برای تقویت و غنی‎‌ سازی آن استفاده نماید و قابلیت استفاده از بیش از ۷۵ زبان را دارد ! تمامی یافته‌ ها به محتوای چند لایه ترجمه می شوند و در نهایت به سوالات پیچیده کاربر پاسخ‌ می دهند. نحوه تبدیل محتوا به ویدیو برای سئو بحث داغی است که حتما میتواند باعث بالابردن رتبه سایت شما شود.
نکته جالب اینجاست که زبان فارسی هم در لیست پشتیبانی زبان های این الگوریتم به چشم می خورد و این قابلیت برای ایرانیان و فارسی زبانان بسیار سودمند و کاربردی است ! در واقع باید بگوییم که MUM نسب به مدل های قبلی، درک جامع تر و بهتری از اطلاعات و دانش های جهانی دارد چرا که از زبان های بیشتری پشتیبانی می کند.

الگوریتم MUM، انقلاب جدید گوگل

الگوریتم MUM این قابلیت را دارد که اینسایت ‏‌های گوناگون را از منابع مختلف جست و جو کند و مطالب مورد نیاز را در اختیار مخاطب قرار دهد. به طور کلی، درک زبان انسان برای ماشین ها و موتور های جست و جوگر سخت است اما به کمک الگوریتم‌ هایی از جمله BERT و MUM این موتور ها می‌ توانند خودشان را به زبان طبیعی نزدیک کنند و این قابلیت بسیار ارزشمند است.

الگوریتم MUM، انقلاب جدید گوگل

Multitask Unified Model به واسطه پردازش زبان و همچنین افزودن تصاویر و ویدئو، انقلابی جدید را رقم زده است و می تواند چند کار را به صورت همزمان انجام دهد. در واقع با ارائه یک بخش کاملا جدید و نوین از محتوا مواجه هستیم که پاسخ‌ دهی به نیاز ها و سوالات کاربر را جامع تر و دقیق تر کرده است.
جالب است بدانید که این الگوریتم در Google Lens هم گنجانده‌ می‌ شود‌. به عنوان مثال شما می توانید از کفش های خود عکس بگیرید و از گوگل سوال کنید که آیا این کفش ها برای کمپینگ در طبیعت یا کوهنوردی مناسب هستند یا خیر ؟ این قابلیت بسیار شگفت انگیز و کاربردی است !

هدف گوگل از ارائه الگوریتم مام چیست ؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، گوگل یک موتور جست و جوی بسیار قدرتمند می باشد که روز به روز برای برطرف نمودن مشکلات و ارائه خدمات بهتر و باکیفیت تر به کاربران در تلاش است. به همین منظور، گوگل از الگوریتم های مختلفی برای بهبود سطح کیفی خدمات استفاده می کند.
هدف اصلی گوگل از ارائه الگوریتم‌‏ های مختلف از جمله Multitask Unified Model این است که بیشترین و مفیدترین اطلاعات را در کمترین زمان و با جستجو های کمتری در اختیار کاربران قرار دهد. در نتیجه، با گسترش این الگوریتم ها شاهد افزایش مداوم نتایج ارزشمند و دریافت پاسخ‌ های بسیار دقیق و کامل خواهیم بود که هر روز کامل تر، بصری‌ ‎تر و برجسته‌ تر‌ می‌ شوند و در کوتاه‌ ‎ترین زمان در اختیار کاربران قرار می‌ گیرند.

Multitask Unified Model چگونه به ما کمک می کند ؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم که در حال حاضر گوگل در مراحل اولیه آزمایش MUM می باشد و ممکن است شروع کار و گسترش این مدل کمی زمان بر باشد. متخصصان گوگل در حال بررسی فعالیت های این نرم افزار هستند تا مطمئن شوند که نتایج صحیح، مفید و دقیق و جامعی را برای سوالات مختلف کاربران ارائه می دهد.
مام در بالای بعضی از نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشود و مانند یک متخصص، آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهد بود. به گفته گوگل، الگوریتم MUM به صورت هوشمندانه ای می تواند حتی مانند یک روزنامه نگار تصاویر و مقالات منحصر به فردی را تهیه کند.

حالا به بیان ساده تر به بررسی نحوه عملکرد این نرم افزار می پردازیم

به عنوان مثال فرض کنید می خواهید به یک کشور جدید سفر کنید. دیگر نیازی نیست بهترین هتل های آن کشور، جاذبه های گردشگری آن یا بهترین رستوران های آن را به طور جداگانه جست و جو کنید. فقط کافیست بنویسید که می خواهم به فلان کشور سفر کنم !
در نتیجه گوگل تمام اطلاعات مورد نظر را در اختیار شما قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به روش های سفر و راه های دسترسی، بهترین هتل ها، جاذبه های گردشگری، شرح آب و هوای مقصد مورد نظر و بسیاری اطلاعات ارزشمند و کاربردی دیگر اشاره کرد. حتی ممکن است با توجه به شرایط موجود، پیشنهاد هایی را به شما ارائه کند که اصلا به آن ها فکر نکرده اید !

اگر سئوکار هستید، MUM با رفع محدودیت های زبانی به کمک شما می آید !

یکی از موانع اصلی در دسترسی به اطلاعات مختلف برای کاربران و سئو کار ها، زبان می باشد. زبان می تواند مانع قابل توجهی در دسترسی به اطلاعات باشد. اما با ظهور MUM دیگر نیازی نیست نگران این مشکل باشید چرا که این مدل، قابلیت انتقال دانش به زبان های مختلف را دارد و شما می توانید به راحتی به اطلاعات ارزشمند و مفید از منابع خارجی و به زبان خودتان دسترسی داشته باشید.
یعنی بعد از این جست و جوی کاربران به وب فارسی محدود نمی شود و به صورت جهانی انجام خواهد شد ! به عنوان مثال ممکن است دستور پخت یک غذای ایتالیایی را در گوگل سرچ کنید و الگوریتم مام با استفاده از سیستم ترانسفر، بهترین و کامل ترین دستور پخت را از معتبر ترین وب سایت های ایتالیایی به زبان فارسی در اختیار شما قرار دهد. به همین سادگی !

با اظهارات گوگل درباره استفاده از هوش مصنوعی فوق پیشرفته آشنا شوید

در ادامه شما را با گفته های گوگل درمورد استفاده از یک هوش مصنوعی بسیار پیشرفته برای بهتر شدن روند جست و جو و افزایش مسئولیت پذیری آشنا می کنیم :
هر زمان که با استفاده از هوش مصنوعی یک جهش رو به جلو انجام داده ایم تا اطلاعات جهان را بیشتر در دسترس قرار دهیم، این کار را با مسئولیت پذیری بالا انجام می دهیم. برای اطمینان از ارائه نتایج مفیدتر هر پیشرفتی در جستجوی گوگل تحت یک فرآیند دقیق ارزیابی قرار می گیرد. افراد ما که از دستورالعمل های Rate Quality Search پیروی می کنند به ما کمک می کنند تا بدانیم که نتایج ما چقدر به افراد در یافتن اطلاعات کمک می کند.
دقیقا همانطوری که بسیاری از برنامه های BERT که از سال 2019 راه اندازی شده است، به دقت آزمایش کرده ایم. MUM نیز همان روند را طی خواهد کرد که ما این مدل ها را در جستجو اعمال می کنیم.

برای مشاهده ویدیو آموزشی چگونه ارتباط با مشتری را در تجارت خود بهبود بخشیم، بر روی این لینک کلیک فرمایید.

ما در ماه ها و سال های آینده ویژگی ها و بهبود های MUM را در محصولات خود ارائه خواهیم داد. اگر چه ما در روز های اولیه کاوش MUM هستیم، اما این یک مرحله مهم برای آینده ای است که Google میتواند همه روش های مختلفی را که مردم به طور طبیعی ارتباط برقرار می کنند و اطلاعات را تفسیر می کنند ، درک کند.

مدل مام چگونه نتایج جستجو را تغییر می دهد ؟

به طور کلی تغییراتی که این الگوریتم ایجاد می کند را می توان به سه بخش جدید و مجزا تقسیم نمود که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :

1- Things to know ( چیزا هایی که باید بدانیم )

در این بخش کلید واژه های مرتبط با کلید واژه جستجو شده توسط کاربر مشخص می شوند و با توجه به آن ها پرسش ها و پاسخ هایی ارائه می شود. به عنوان مثال اگر شما کلمات آموزش موسیقی را جست و جو کنید، بر اساس این کلید واژه حدود 350 موضوع مشابه ارائه خواهد شد که هر یک از آن ها به موضوعات مختلفی در این زمینه می پردازند و پاسخ های گوناگونی در بخش های مختلف را ارائه می کنند.

Things to know ( چیزا هایی که باید بدانیم )

گوگل همه سوالات و جواب ها را یک جا نشان نمی دهد و در ابتدا شما فقط 10 سوال را مشاهده می کنید. هنگامی که کاربر در حال مطالعه مطالب میباشد، بخش های جدیدتر اضافه می شوند و در صورتی که از این بخش استفاده نکنید، تعداد بخش ها تغییری نکرده و ثابت می ماند.

2- Topic zoom ( لینک های عادی به همراه صفحات مرتبط با آن ها )

ممکن است در نتایج جست و جو سایت ها با یک نتیجه دیگر تحت عنوان زیر جستجو مواجه شویم. دلیل این اتفاق این است که گوگل صفحه اصلی مرتبط با مقاله را هم به شما نشان می دهد. در واقع می توان گفت عملکرد گوگل به گونه ایست که علاوه بر مطلب جست و جو شده، صفحه اصلی یا صفحه دیگری که از نظر گوگل مرتبط می باشد، برای کاربر به نمایش در می آید تا بتواند مطالب بیشتری را در مورد موضوع مورد نظرش مطالعه کند.

3- Visually browsable search results ( بخش برای یافتن ایده )

این بخش یکی از موارد کاربردی و مفید می باشد که برای یافتن ایده های بیشتر و جدید تر مورد استفاده قرار میگیرد. به عنوان مثال شما می توانید برای طراحی داخلی منزل یا ایده های ست کردن لباس در سبک های مختلف از این بخش کمک بگیرید.
در نظر داشته باشید که این بخش در همه نتایج نمایش داده نمی شود. در حال حاضر گوگل برای معرفی کاربرد این بخش از دو کلید واژه “ Halloween decorating ideas ” و “ indoor vertical garden ideas ” استفاده کرده است و شما با جستجو کردن آن ها قابلیت این بخش را بیشتر درک کنید. در حال حاضر این قابلیت برای جستجو فارسی مشاهده نشده است اما نگران نباشید چرا که با توجه به لانچ تازه این بخش، باید در هفته های آینده منتظر مشاهده آن در نتایج فارسی هم باشیم !

الگوریتم MUM چه تاثیری بر روی سئو دارد ؟

همانطور که گفته شد این الگوریتم جذاب بر اساس هوش مصنوعی راه اندازی شده است و بدون شک تاثیر چشمگیری در سئو خواهد داشت. ولی به طور کلی باید بگوییم که تغییر محسوسی در سیستم رتبه بندی وب سایت ها ایجاد نشده و ارزش وب سایت هایی که مورد تایید گوگل بوده اند همچنان برقرار است و حتی گوگل بیش از پیش آن ها را به مخاطب نمایش می دهد.

برای ظهور الگوریتم مام آماده شوید !

در آینده‌ای نه چندان دور، الگوریتم مام گوگل به طور هوشمندانه ای مانند یک انسان در خواندن و درک متن عمل خواهد کرد. به همین دلیل باید هرچه سریع تر برای پذیرش این مدل زبانی جدید و مسیری که گوگل پیش گرفته است، آماده شوید. در قدم اول، بهتر است در صفحات خود از انواع اسکیما یافته استفاده کنید تا بتوانید از این طریق اطلاعات بیشتری درباره محتوای وب سایت خود در اختیار موتور های جستجو مانند گوگل قرار دهید.
استفاده از این روش باعث می شود که گوگل از محتوا و مطالب سایت شما آگاه شود و وب سایت را به عنوان نمونه واجد شرایط برای دریافت رتبه‌ های بالاتر در صفحه نتایج خود در نظر بگیرد. اگر اطلاعات کافی و تجربه زیادی در زمینه برنامه نویسی ندارید‌، می توانید از افزونه Yoast SEO‌ استفاده کنید تا به طور خودکار داده‌ های ساختار یافته لازم را به سایت شما اضافه نماید.

برای ظهور الگوریتم مام آماده شوید !

مهم ترین نکته این است که باید محتوای خیلی خوبی را ارائه دهید و از متونی استفاده کنید که خواندن آن ها برای کاربر جذاب و آسان باشد. اگر می خواهید رتبه خوبی در گوگل داشته باشید به هیچ عنوان از کلمه کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید. در عوض سعی کنید مطالبی را ارائه دهید که مخاطب را به خواندن تشویق می کند.
استفاده از محتوای جدید‌ و جذاب با ساختار خوب و همچنین استفاده از امکان آنالیز خوانایی در افزونه Yoast تاثیر بسیاری در بهبود رتبه بندی وب سایت شما خواهد داشت.
اگر می خواهید بدون دردسر و نگرانی یک وب سایت عالی و استاندارد داشته باشید که مورد تایید گوگل است، پیشنهاد می کنیم که از یک تیم طراحی و تولید محتوای حرفه ای و با سابقه مانند سدروس کمک بگیرید. نیرو های جوان و خلاق این تیم با در نظر گرفتن نکات سئو و استفاده از کلمات کلیدی مناسب به بهینه سازی وب سایت شما کمک خواهند کرد. فقط کافیست از طریق وب سایت، شماره تلفن ۰۹۱۹۳۳۷۰۲۸۳ و آدرس ایمیل Support@Sedroos.Com با متخصصان و مشاوران سدروس در تماس باشید.

سوالات متداول

1- الگوریتم مام چیست ؟

این الگوریتم بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده و هدف آن دسترسی سریع به اطلاعات جامع و کامل در کوتاه ترین بازه زمانی می باشد.

2- این الگوریتم چه مزایایی برای سئوکاران دارد ؟

MUM قابلیت استفاده از بیش از 75 زبان را دارد و محدودیت زبان برای دسترسی به اطلاعات را از بین برده است.

3- آیا Multitask Unified Model از زبان فارسی هم پشتیبانی می کند ؟

بله خوشبختانه این نرم افزار از زبان فارسی هم پشتیبانی می کند.

4- آیا در حال حاضر می توان از این الگوریتم استفاده کرد ؟

گوگل MUM تازه راه اندازی شده و در مرحله آزمایشات اولیه میباشد اما به زوری شاهد گسترش آن خواهیم بود.

نتیجه گیری

دنیای سئو در حال متحول شدن می باشد و با روی کار آمدن MUM میزان درک گوگل از محتوا به شدت بالا خواهد رفت به طوری که دیگر اقداماتی از جمله بک لینک زدن و یا انجام کار های کلاه سیاه تاثیری بر روی رتبه وب سایت ها نخواهد داشت.
بنابراین بهتر است هرچه سریع تر دانش خود را درباره الگوریتم های گوگل ارتقا دهید و سئو وب سایت خود را بهینه سازی کنید. برای این کار می توانید از تیم ماهر و متخصص سدروس کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

اشتراک مقاله

تیم سدروس

تیم سدروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *