صفر تا صد الگوریتم پنگوئن گوگل

صفر تا صد الگوریتم پنگوئن گوگل

آکادمی سدروس

صفر تا صد الگوریتم پنگوئن گوگل

محتوا در یک نگاه

الگوریتم پنگوئن گوگل به عنوان یک الگوریتم ضد اسپم در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم در ابتدا به عنوان الگوریتم ضد اسپم شناخته می شد که بعد ها نام پنگوئن برای این الگوریتم انتخاب شد. در ابتدا کسی از ارتباط نام این الگوریتم با نحوه کار و هدف اون اطلاع نداشت و همه نظرات در حد فرضیه و حدس بود. ما در تیم سدروس و در این مقاله قصد داریم تا شما رو با الگوریتم پنگوئن، هدف طراحی و اعمال اون و نحوه کارش آشنا کنیم.

الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن از سال 2012 که معرفی شد تا الان یکی از مهم ترین و اصلی ترین الگوریتم های گوگل محسوب میشه و در حال کاره. در واقع این الگوریتم برای مبارزه با سایت هایی ساخته شد که سعی دارند به صورت نادرست و غیر طبیعی مثل لینک سازی اسپم در گوگل، رنک و رتبه بالایی به دست بیارند.

 

همونطور که گفتیم این الگوریتم هنوز هم درحال فعالیته و در فاصله های زمانی مختلف به سایت ها سر میزنه و اگر لینک سازی اسپم یا بقیه روش های غیر طبیعی در سایت پیدا کنه، این سایت رو جریمه میکنه.

تاثیر الگوریتم پنگوئن بر رده بندی سایت ها به چه صورته ؟

قبل از این که الگوریتم پنگوئن ارائه بشه تعداد لینک های موجود در هر سایت مهم ترین نقش در رتبه بندی اون سایت در گوگل رو داشتند. به عبارت دیگه سایت هایی که تعداد لینک بیشتری داشتند، مورد توجه ربات های گوگل قرار می گرفتند و رتبه بالاتری هم کسب می کردند، در نتیجه سایت ها بدون کنترل کیفیت محتواشون و فقط بر حسب تعداد لینک هایی که داشتند رتبه بالاتری می گرفتند و در صفحه های اول نتایج گوگل به نمایش درمی اومدند.
اما این الگوریتم باعث شد تا سایت ها برای گرفتن رنک بالا دیگه نتونن از استفاده بی رویه از لینک یا اسپم لینک استفاده کنند و کیفیت محتوای سایت ها در رده بندی اون ها اهمیت بیشتری پیدا کرد.

وظیفه الگوریتم پنگوئن چیه ؟

میشه گفت که وظیفه الگوریتم پنگوئن مبارزه با روش های غیر طبیعی و بی کیفیت رنک گیری از گوگل مثل لینک سازی های غیر طبیعی هست.
مت کاتس در کنفرانس SMX در سال 2012 در مورد این الگوریتم گفت :

ما به این موضوع فکر کردیم که چطور میتونیم با محتوای بی کیفیت برخی سایت ها مبارزه کنیم و به دنبال اون الگوریتم گوگل پاندا رو معرفی کردیم، اما بعد از اون متوجه شدیم که این تازه شروع کاره و هنوز هم وب سایت های اسپم زیادی در نتایج وجود دارند. به این ترتیب برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن رو معرفی کردیم.

اگر بخوایم به طور دقیق بگیم، میشه گفت که هدف این الگوریتم افزایش قدرت و کنترل گوگل بر روی کیفیت نتایج و رده بندی و کم کردن تاثیر گذاری روش های کلاه سیاه و لینک اسپم بود. به سادگی میشه گفت که این الگوریتم متوجه میشه که چه سایت هایی لینک های معتبر و طبیعی و استاندارد دارند و به اون ها امتیاز بیشتری می ده و در مقابل چه سایت هایی لینک اسپم و ساختگی دارند و رنک و امتیاز اون ها رو کاهش میده.
روش کار این الگوریتم در ابتدا به این صورت بود که فقط به لینک های دریافتی سایت های خاطی توجه میکرد و هیچ توجه خاصی به لینک های خروجی نشون نمیداد. اما در ادامه لینک سازی داخلی و لینک های خروجی وب سایت هم مورد بررسی قرار گرفت.

تاثیر الگوریتم پنگوئن بر کلمات کلیدی به چه صورته ؟

در گذشته برای اینکه در رتبه بندی گوگل جایگاه بالاتری پیدا کنیم کافی بود که کلمه کلیدی مورد نظرمون رو به تعداد و درصد مشخصی در متن و محتوامون جا بدیم و تکرار کنیم تا رنک بیشتری بگیریم. اما وقتی متخصصین سئو و تولیدکنندگان محتوا این موضوع رو در صدر اولویت هاشون قرار دارند و به عبارتی کیفیت محتوا از یادشون رفت، گوگل تکرار کلمه کلیدی یا Keyword Stuffing رو هم یکی از تکنیک ها و روش های سئو کلاه سیاه دونست و برای مبارزه با بمباران کلمات کلیدی در محتوا راهکاری در نظر گرفت.

 

هدف الگوریتم پنگوئن روی این متمرکز بود که لینک دهی در سایت ها سالم و معتبر باشه، اما بررسی کلمات کلیدی و جلوگیری از تکرار بیش از حد و غیر طبیعی کلمه کلیدی در محتوا برای بالا بردن رتبه سایت هم به یکی از وظایف جانبی اون تبدیل شد.
به این ترتیب سایت هایی که فقط این تکنیک رو برای بالا رفتن رتبه استفاده می کردند شناسایی میشن و به عنوان جریمه امتیازشون در گوگل کاهش پیدا میکنه. به طور کلی گوگل در حال تلاشه تا با استفاده از روش هایی مثل این الگوریتم و یا الگوریتم MUM کیفیت سایت ها را کنترل کنه.

آپدیت های الگوریتم پنگوئن گوگل

این الگوریتم در سال 2012 شروع به کار کرد و طبق آماری که خود گوگل به ما داده، به صورت مستقیم در 3 درصد از نتایج گوگل تاثیر گذاشت. البته این اولین نتایج در اولین نسخه از الگوریتم پنگوئن بود و این میزان با بروزرسانی های بعدی افزایش پیدا کرد و تاثیر خودش در نتایج رو بیشتر نشون داد. یکی از مهم ترین آپدیت های این الگوریتم در ماه مه 2013 اتفاق افتاد که میزان 2.3 درصد دیگه هم به نتایج اولیه اضافه کرد.

 

آپدیت های الگوریتم پنگوئن گوگل

آپدیت ها و به روزرسانی های زیادی برای این الگوریتم به انجام رسیده که خیلی از اون ها حتی معرفی نشدند و خیلی های دیگه به طور رسمی توسط گوگل به کاربران معرفی شدند. گوگل هربار با ایجاد تغییرات و بهینه سازی این الگوریتم، سعی میکنه تا میزان تاثیر اون در نتایج و رتبه بندی درست و صحیح و عادلانه سایت ها رو افزایش بده.

برای مشاهده ویدیو آشنایی با بهترین وب سایت های طراحی گرافیک برای الهام گرفتن، اینجا را کلیک فرمایید.

ما در ادامه قصد داریم تا به روز رسانی هایی که به طور رسمی توسط خود گوگل معرفی شدند رو بررسی کنیم.

1- معرفی پنگوئن در سال 2012

الگوریتم پنگوئن در این زمان شروع به کار کرد. خیلی از سایت هایی که از لینک اسپم استفاده می کردند به سرعت شروع به تصحیح سایت و پاک کردن لینک هاشون کردند و مورد بخشش قرار گرفتند. اما سایت هایی که کاری برای بهبود این وضعیت انجام ندادند، جریمه شدند.

2- به روزرسانی الگوریتم پنگوئن 2

در این به روزرسانی گوگل اعلام کرد که پنگوئن از این به بعد علاوه بر زبان انگلیسی، بقیه سایت ها با زبان های دیگه رو هم بررسی میکنه.

3- نسخه 0 پنگوئن

در این به روزرسانی هسته اصلی این الگوریتم دچار تغییر شد و در نتیجه میزان اثرگذاری اون رو به اندازه 2.3 درصد بیشتر کرد. در این به روزرسانی این الگوریتم دیگه می تونست علاوه بر صفحه اصلی و دسته بندی های مهم، تمام صفحات سایت رو برای پیدا کردن لینک اسپم بررسی کنه و همین موضوع باعث افزایش تاثیر اون شد.

4- معرفی نسخه 1 برای تصحیح و بهبود نسخه 2.0

گوگل متوجه شد که هنوز هم برای بروزرسانی و آپدیت پنگوئن فرصت داره و با انجام این کار میزان تاثیرگذاری و کنترل این الگوریتم رو هم به شدت افزایش داد.

5- به روزرسانی اطلاعات در پنگوئن 0

این بار ایجاد تغییراتی در بانک اطلاعاتی گوگل انجام شد و وب سایت هایی که جریمه شده بودند اما بعد از اون سایتشون رو تصحیح کردند، بخشیده شدند و خیلی از وب سایت هایی که شناخته نشده بودند هم به دام این الگوریتم افتادند.

6- آخرین به روزرسانی رسمی، پنگوئن 0 در سال 2016

بعد از دوسال، گوگل نسخه 3 رو بروزرسانی کرد و نسخه 4 رو به ما معرفی کرد. در این تغییر، الگوریتم پنگوئن به هسته اصلی فعالیت گوگل اضافه شد. طبق آخرین تغییرات و آخرین نسخه رسمی پنگوئن، تا جای ممکن سایت های خاطی مجازات و جریمه نمیشن، بلکه فقط لینک های کم اعتبار و بی اعتبار سایت ها کاملا بی اثر میشه.

آخرین به روزرسانی رسمی، پنگوئن 4.0 در سال 2016

از ماه سپتامبر سال 2016 دیگه آپدیت و به روزرسانی برای این الگوریتم اعلام نشد چون گوگل نیازی به این کار نمی دید و الگوریتم گوگل داشت با دقت به کارش می رسید. اما گوگل همیشه با استفاده از روش های مختلف مثل الگوریتم Passage Ranking در تلاشه که کیفیت محتوای نتایج رو کنترل کنه و سایت های مفیدتر رو در رده بندی های بالاتر قرار بده.

نکات کلیدی در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل

دانش سئو زمینه ای هست که همیشه فرضیات غلط در مورد اون وجود داره و منبع اون ها هم همیشه منابع غلط هست. همین موضوع باعث میشه تا شما درمورد الگوریتم پنگوئن یا الگوریتم مرغ مگس خوار ناخواسته اشتباهاتی انجام بدید که میتونه به سایتتون صدمه بزنه.

نکات کلیدی در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل

در ادامه قصد داریم به چند مورد از رایج ترین تفکرات در مورد الگوریتم پنگوئن بپردازیم.

1- آیا در صورت جریمه شدن سایتمون گوگل به ما اطلاع میده ؟

خیر ! متاسفانه این یک تصور نسبتا فراگیر غلطه و وقتی که جریمه بشید پنگوئن شما رو از این موضوع آگاه نمیکنه.

2- آیا پنگوئن نوعی جریمه است ؟

پنگوئن جریمه نیست. این الگوریتم در نهایی ترین نسخه و به روز رسانی خودش اعلام کرد که دیگه جزئی از هسته اصلی الگوریتم خود گوگل هست و تنها در زمینه بررسی و کنترل فعالیت سایت ها فعاله.

3- تنها راه نجات از جریمه، Disavow کردن لینک های مخرب سایته ؟

این روش میتونه خیلی از لینک های مخرب سایت شما رو بی اثر کنه اما روش تضمینی نیست. یادتون باشه که بخشودگی از طرف گوگل به زمان و هزینه نیاز داره.
همچنین نسبت لینک های طبیعی به لینک های مخرب خیلی مهمه. پس میتونید به جای اینکه تمام توجهتون رو به حذف لینک های مخرب اختصاص بدید، سعی کنید تا لینک های معتبر و طبیعی به سایت اضافه کنید.

پرسش های متداول

1- الگوریتم پنگوئن چیه ؟

الگوریتم پنگوئن یک الگوریتم ضد اسپم هست که برای کنترل کیفیت محتوای سایت ها طراحی شده.

2- عملکرد الگوریتم پنگوئن به چه صورته ؟

این الگوریتم سایت هایی که سعی دارند با استفاده از لینک دهی زیاد رتبه شون در گوگل رو بالاتر ببرند، شناسایی و جریمه میکنه.

3- الگوریتم پنگوئن به چه مواردی حساسه ؟

این الگوریتم نسبت به لینک اسپم و استفاده از لینک های ورودی و خروجی نامربوط و غیر طبیعی و همچنین Keyword Stuffing یا استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی در متن حساسه.

4-راه نجات از جریمه الگوریتم پنگوئن چیه ؟

بهترین راه معرفی لینک های نامعتبر از طریق Disavow در پنل گوگل سرچ کنسول و همینطور اضافه کردن لینک های طبیعی و معتبر به سایت شماست.

نتیجه گیری

هدف گوگل همیشه بر این اساس بوده که سایت هایی که در صفحه نتیجه برای ما به نمایش در میان رو بر اساس کیفیت محتوای اون ها طبقه بندی کنه. با تغییرات اساسی و اضافه شدن الگوریتم هایی مثل پنگوئن به گوگل، رتبه بندی هر سایت دیگه مثل روند های قدیمی بر اساس میزان استفاده کلمه کلیدی یا استفاده از تعداد زیادی لینک نامعتبر نیست. بلکه گوگل با استفاده از این الگوریتم ها تلاش داره تا سایت و محتوای شما رو طبق کیفیت واقعی و مفید بودن آن بسنجه و بهش امتیاز بده.
بنابراین توصیه ما در تیم سدروس به شما اینه که اگر می خواهید کیفیت سایتتون بالاتر بره و درجه و امتیاز بالاتری هم از گوگل بگیره، سعی کنید موقع تولید محتوا فقط به مفید و کاربر پسند بودن اون فکر کنید و از روش های غیر طبیعی برای بالا رفتن امتیاز استفاده نکنید چون مطمئنا نتیجه برعکس نصیبتون میشه.

اشتراک مقاله

تیم سدروس

تیم سدروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *