صفر تا صد الگوریتم گوگل پاندا

صفر تا صد الگوریتم گوگل پاندا

آکادمی سدروس

صفر تا صد الگوریتم گوگل پاندا

محتوا در یک نگاه

الگوریتم گوگل پاندا یکی از مهمترین الگوریتم های این موتور جست و جوگر می باشد که با هدف جلوگیری از انتشار و توسعه محتوای ضعیف و غیر کاربردی در صفحه نتایج طراحی شده است. در واقع هدف اصلی این الگوریتم نزدیک کردن کاربران به هدف جست و جوی خود و همچنین دستیابی به بهترین محتوا می باشد چرا که نیاز مخاطب، یک اولویت تجاری بسیار مهم برای گوگل است.
الگوریتم پاندا، وب سایت ها را به سمت تولید محتوای با کیفیت و جدید سوق می دهد. گوگل در تلاش است تا با ارائه اطلاعات سودمند، با کیفیت و به‌ روز، قابل استناد و علمی، تمامی نیاز های کاربران خود را برطرف نماید. برای ارتقا سطح وب سایت خود و ایجاد محتوای عالی و با کیفیت می توانید از تیم های تخصصی در این زمینه بهره بگیرید که سدروس یکی از بهترین گزینه ها می باشد !
در این مقاله تصمیم داریم به بیانی ساده، شما را با الگوریتم پاندا و جزییات آن بیشتر آشنا کنیم. پس تا انتها مقاله همراه ما باشید.

با الگوریتم گوگل پاندا آشنا شوید

موتور جست و جوگر گوگل، الگوریتم های متعدد و فراوانی دارد که هر یک از آن ها با هدف خاصی ایجاد شده اند. الگوریتم گوگل پاندا یکی از مهم ترین موارد است که در فوریه سال 2011 با هدف رتبه بندی سایت ها راه اندازی شد. نام این الگوریتم با توجه به نام ناوینت پند، یکی از کارمندان گوگل انتخاب شده است.
الگوریتم پاندا به وب سایت های خوب و با کیفیت بالا که از محتوای مفید و کاربردی استفاده می کنند، پاداش می دهد تا با این کار بتواند حضور وب سایت های بی کیفیت با محتوای ضعیف و کپی شده را در نتایج جستجوی ارگانیک Google کاهش دهد. طبق گزارشات گوگل، عرضه اولیه این الگوریتم در طی چندین ماه تا 12 درصد از نتایج جستجو به زبان انگلیسی را تحت تاثیر قرار داده است و در حال حاضر 28 به روزرسانی برای Panda را بین سال های 2011 تا 2015 ردیابی نموده است.

 

پس از راه اندازی Google Panda، میزان شکایات کاربران در مورد افزایش نفوذ “ مزارع تولید محتوا ” به طور قابل توجهی بالا رفته بود. به همین دلیل بیشتر وب سایت ها با ایجاد تغییراتی در صفحات با محتوای بی کیفیت، اضافه کردن محتوای جدید با کیفیت بالا، حذف مطالب کپی شده و حذف کلمات پرکننده و بالاتر از تبلیغات برابر در راستای بهبود وب سایت خود از نظر پاندا، تلاش کردند.
الگوریتم MUM گوگل نیز جدید ترین الگوریتم گوگل میباشد که انقلابی در این موتور جوستوجو ایجاد کرده است که میتوانید با مراجعه به وب سایت سدروس، با آن بیشتر آشنا شوید.

چرا الگوریتم پاندا ایجاد شده است ؟

تا قبل از سال 2011 موتور جستجوی گوگل با مشکلی جدی مواجه شده بود. به گونه ای که بسیاری از سایت ها با تولید محتوای کپی و بی ارزش و همچنین با استفاده از لینک های اسپم و روش های سئو کلاه سیاه، رتبه های بالایی را در نتایج گوگل به خود اختصاص داده بودند و این امر به شدت منجر به نارضایتی کاربران شده بود چرا که بعد از جست و جوی عبارت یا کلمه مورد نظرشان، با محتوای ضعیف، بی ارزش یا حتی غیر مرتبط مواجه می شدند.
این اتفاقات به دلیل ضعف گوگل در زمینه الگوریتم امتیاز دهی رخ داده بود و کیفیت بسیار پایین محتوای وب‌ سایت‌ ها و رشد بی رویه مزرعه محتوا موجب انتقاد شدید کاربران گشته بود. در نهایت، گوگل تصمیم گرفت با طراحی الگوریتم پاندا، حجم نارضایتی کاربران را بهبود ببخشد و کیفیت وب سایت ها را با توجه به محتوا آن ها رتبه بندی کند.

برای مشاهده ویدیو آموزشی روش های اتوماتیک گردش کار با Content Snare و Zapier، اینجا را کلیک فرمایید.

مهم ترین هدف Google، ارائه محتوای متنی باکیفیت می باشد که بتواند نیاز های مخاطب را به درستی برطرف نماید.

آپدیت های الگوریتم گوگل پاندا چیست ؟

همانطور که گفته شد، این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ میلادی معرفی شد. جالب است بدانید که فردای همان روز، پستی در رابطه با آپدیت پاندا از جانب گوگل منتشر نمود. طبق گفته متخصصان گوگل، panda یک انقلاب الگوریتمی بزرگ و ارزشمند در رنکینگ می باشد که قابلیت کنترل و تغییر ۱۱.۸ کوئری‌ را دارد.
اطلاعاتی که این پست منتشر کرد به شرح زیر می باشد :

محتوای بی‌کیفیت هیچ اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار نمی‌ دهد و دانشی به آن‌ ها اضافه نمی‌ کند. همچنین بسیاری از محتوای وب‌ سایت‌ ها کپی محتوای دیگر وب‌ سایت‌ هاست. این الگوریتم باعث بهبود رتبه وب سایت‌ هایی خواهد شد که محتوایی خاص، مفید و منحصر به‌ فرد دارند.

مزارع محتوای eHow و wikiHow پس از این بروزرسانی به طور چشمگیری بهبود پیدا کردند و مجبور شدند عملکردشان را تغییر دهند. آپدیت ها روز به روز دقیق تر شده و به طور سخت‌ گیرانه‌ تری عمل نمودند و حتی محتوای قابل قبول را نیز تحت تاثیر قرار دادند تا بستر گوگل، سرشار از محتوا های مفید و باکیفیت بسیار بالا باشد.

آپدیت های الگوریتم گوگل پاندا چیست ؟

الگوریتم پاندا به طور کاملا جدی عمل میکرد و تمام وب سایت هایی که مشکلات زیر را داشتند، جایگاه برتر خود را در صفحه نتایج از دست دادند :

  • استفاده از طراحی‌ های ضعف و نامطلوب.
  • تبلیغات بسیار زیاد و آزاردهنده که ارزش واقعی محتوا را کاهش می دهند.
  • استفاده بی رویه و بیش از حد از کلمات کلیدی.
  • غلط‌ های نگارشی و ادبی فراوان و رعایت نکردن نکات ویرایشی.
  • استفاده از عبارات و جملات تکراری و کپی شده.
  • ارائه مطالب و محتوای بی‌ کیفیت و نامعتبر.

همانطور که گفته شد الگوریتم گوگل پاندا به طور بی رحمانه ای عمل می کند بنابراین برای جلوگیری از نزول وب سایت خود، بهتر است از یک طراحی دقیق و اصولی و با استفاده از محتوای مفید و کاربردی استفاده کنید. برای این کار می توانید به تیم حرفه ای و متخصص سدروس اعتماد کنید. فقط کافیست از طریق وب سایت، شماره تلفن ۰۹۱۹۳۳۷۰۲۸۳ و آدرس ایمیل Support@Sedroos.Com با متخصصان و مشاوران سدروس در تماس باشید.

Google panda چه فاکتور هایی را بررسی می‌کند ؟

همانطور که گفته شد، پاندا برای رتبه بندی وب سایت های مختلف به بررسی برخی از فاکتور ها و ارزیابی آن ها می پردازد. برخی از مهم‌ ترین عواملی که توسط این الگوریتم مورد بررسی واقع می شود شامل موارد زیر هستند :

1- محتوای کم‌ حجم ( Thin Content )

استفاده از محتوا ضعیف و بی کیفیت که شامل متن نوشتاری بسیار کمی بوده و بدون ذکر منبع موثق می باشد.

2- محتوای تکراری ( Duplicate Content )

این مشکل یکی از معضل های اصلی می باشد و به معنای استفاده از یک محتوا در چند مکان مختلف است که از نظر panda قابل قبول نیست.

3- کیفیت محتوا ( Content Quality )

محتوا باید در سطح کیفی بالایی باشد و اطلاعات جدید، ارزشمند و مفید را در اختیار کاربران قرار دهد.

4- اعتبار سایت ( Trustworthiness )

استفاده از محتوایی که منابع آن‌ ها قطعی و معتبر نمی باشد، کاملا اشتباه است و به عنوان یک ایراد اساسی شناخته می شود. کاربران باید بتوانند به وب سایت شما اعتماد کنند و اطلاعات شخصی خود را در اختیار شما قرار دهند.

5- مزرعه محتوا ( Content Farm )

مزرعه محتوا شامل وب سایت هایی می شود که از سطح کیفی بسیار پایینی برخوردار هستند و مطالب ارائه شده آن ها به صورت کپی از سایت های دیگر می باشد.

مزرعه محتوا ( Content Farm )

هدف این سایت ها صرفا قرارگیری در صفحه نتایج جست و جو می باشد و هیچ ارزشی برای نیاز های مخاطب قائل نیستند.

6- محتوای تولید شده توسط کاربران با کیفیت پایین

برخی از سایت ها، پست‌ های وبلاگ مهمان را انتشار می کنند که حاوی جملات کوتاه و فاقد اطلاعات معتبر و ارزشمند می باشند.

7- حجم بالای تبلیغات نسبت به محتوا

بسیاری از وب سایت های بی کیفیت، سرشار از تبلیغات پولی بوده و هیچگونه محتوای ارزشمندی را ارائه نمی کنند.

8- بهینه‌ سازی بیش از حد ( Over Optimization )

بهینه‌ سازی صحیح و اصولی باعث می شود که وب سایت در جایگاه بالایی در صفحه نتایج قرار بگیرد. اما در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد و افراطی از عواملی که منجر به پیشرفت‌ سئو برای سایت می شوند می توانند به رتبه‌ بندی آن ها آسیب جدی برسانند و نتیجه عکس داشته باشند. بهینه‌ سازی بیش از حد، امکان دیدن ارزش واقعی محتوا را از بین خواهد برد.

9- سیگنال‌ های کاربران ( User Signals )

به طور روزانه، تعدادی از کاربران انسانی بسیاری از وب‌ سایت‌ ها را به طور مستقیم یا از طریق افزونه کروم مسدود می نمایند که دلیل اصلی آن کیفیت پایین محتوا می باشد.

10- عدم تطابق با کوئری و درخواست های مورد نظر کاربر

برخی از وب سایت ها برای فریب دادن کاربران در ظاهر چیزی را نشان می دهند که در واقعیت آنطور نیست. کاربر در اولین نگاه احساس می کند که با کلیک روی صفحه به پاسخ مورد نظر دست پیدا می کند اما هنگامی که وارد سایت میشود متوجه می شود که خبری از جواب مرتبط نیست !

چگونه می توانیم از اصابت قوانین سختگیرانه پاندا در امان باشیم ؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، به روزرسانی پاندا بیشتر بر روی کیفیت وب سایت و همچنین کیفیت محتوای ارائه شده تمرکز دارد. اگر وب سایت شما توسط پاندا جریمه شده و می خواهید آن را بهبود ببخشید، روش های زیر را به شما توصیه می کنیم :
1- روش های تولید محتوای قبلی را کنار بگذارید !

  • بهتر است محتوای وب سایت را برای افزایش کیفیت بازنگری کنید و مطالب سودمند و قابل اطمینانی را به مخاطب ارائه دهید تا بتوانید ارتباط بیشتری با آن ها برقرار کنید.
  • در آگهی های سایت تجدید نظر کنید و نسبت تبلیغات به محتوای اصلی را متعادل کنید. به طوری که محتوای شما تحت سلطه تبلیغات یا پیوند های وابسته نباشد.
  • از منطبق بودن محتوای وب سایت با کوئری و درخواست کاربر اطمینان حاصل کنید.

2- محتوای تکراری را حذف یا بازنگری کنید !

  • محتوای تولید شده توسط کاربر را بررسی کنید تا از صحت آن اطمینان حاصل کنید. همچنین مطالب بدون اشتباه، مفید و ارزشمند را ارائه کنید که پاسخگوی نیاز های کاربر باشد.
  • در صورت لزوم می توانید با استفاده از Robots noindex، دستور nofollow از نمایه سازی محتوای وب سایت تکراری یا سایر عناصر مشکل ساز جلوگیری کنید.

در حالت کلی باید بگوییم که اگر محتوای اصلی وب سایت خود را با کیفیت بسیار بالایی منتشر کنید، دیگر نیازی نیست که نگران به روز رسانی الگوریتم پاندا باشید. به همین منظور، توصیه می کنیم که از همان ابتدا کار یعنی مرحله طراحی وب سایت، تا مراحل دیگر مانند تولید محتوا و بهینه سازی، از یک تیم حرفه ای و متخصص مانند سدروس بهره بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

سوالات متداول

1- برای پیشگیری از اصابت پاندا، چگونه محتوای خوب تولید کنیم ؟

هرگز کیفیت مطالب را فدای کمیت نکنید و از تبلیغات بیش از حد بپرهیزید و قبل از هر چیزی، نیاز ها و خواسته کاربران را در نظر بگیرید و از استاندارد های گوگل پیروی کنید.

2- آیا مسائل فنی برای google panda اهمیت دارد ؟

الگوریتم گوگل پاندا فقط محتوای سایت را بررسی می کند و توجهی به موارد فنی از جمله سرعت سایت ندارد.

3- از کجا مطمئن شویم توسط پاندا جریمه شده ایم ؟

پنل سرچ کنسول سایت را بررسی کنید. در صورتی که در بازه زمانی 6 ماهه، نمودار افت شدیدی داشته باشد، به احتمال زیاد از سمت پاندا جریمه شده اید.

4- الگوریتم panda چه مواردی را بررسی می کند ؟

جذابیت طراحی سایت، کیفیت محتوای ارائه شده، کپی نبودن مطالب، جذاب بودن و مفید بودن محتوا، حجم تبلیغات.

نتیجه گیری

گوگل یکی از موتور های جستجوگر بسیار قدرتمند می باشد که الگوریتم های بسیاری دارد و هر کدام از آن ها، اهداف گوناگونی را دنبال می کنند تا وب سایت ها و صفحات مختلف از کیفیت بسیار بالایی برخوردار شوند. الگوریتم گوگل پاندا در سال 2011 راه اندازی شد و هدف اصلی آن رتبه بندی سایت ها با توجه به کیفیت محتوای آن ها می باشد.
در صورتی که در وب سایت خود از مطالب تکراری، کپی شده، نامعتبر و فاقد ارزش استفاده کنید، توسط panda جریمه خواهید شد. همچنین در نظر داشته باشید که نباید حجم تبلیغات شما بیشتر از محتوای اصلی باشد و هدف اصلی سایت باید پاسخگویی به نیاز های کاربر در نظر گرفته شود.

اشتراک مقاله

تیم سدروس

تیم سدروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *