چک لیست سئو داخلی : ۱۰ نکته On-Page SEO آپدیت جدید گوگل

چک لیست سئو داخلی : ۱۰ نکته On-Page SEO آپدیت جدید گوگل

آکادمی سدروس

محتوا در یک نگاه

سئو داخلی یا On-Page SEO به موتورهای جستجو کمک می‌کنه تا با درک محتوای صفحات یک وبسایت، اون رو راحت‌تر رتبه‌بندی کنن. متخصصین سئو هم با استفاده از تکنیک‌های سئو داخلی سعی دارن مقالات و صفحات سایت رو از نگاه موتورهای جستجو جذاب‌تر کنن و به این ترتیب ترافیک ورودی بیشتری از موتورهای جستجو دریافت کنن.

اگه فکر می‌‌کنی رسیدن به صفحه اول نتایج گوگل کار سختیه و به این راحتی ممکن نیست، باید بدونی هیچ سختی نشدنی نیست؛ فقط باید مسیرشو پیدا کرد. یکی از چیزهایی که توی این مسیر باید بهش توجه بشه، چک لیست سئو داخلی سایته.

 

 

توی این مقاله تیم سدروس تصمیم گرفته راهنمای جامعی از چک لیست سئو برای شما تهیه کنه. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

منظور از چک لیست سئو داخلی سایت چیه؟

چک لیست سئو داخلی شامل کلیه تکنیک‌هاییه که پیاده می‌شه تا موتورهای جستجو به اصطلاح در سایت راحت‌تر «بخزن»، اون رو مفیدتر ببینن و رتبه بالاتری بهش بدن. توی ادامه این بخش 10 مورد از تکنیک‌های On-Page SEO توسط تیم سدروس برای شما عزیزان جمع‌آوری شده.

1- کلمه کلیدی اصلی و فرعی رو شناسایی کنید

درجه اهمیت: بالاترین

اگه قبلاً تجربه تولید محتوا داشتین، پس قطعاً با این مورد کاملاً آشنایی دارین؛ اما چون این مرحله خیلی مهمه، به عنوان اولین مورد توی این چک لیست سئو داخلی در نظر گرفته شد. پیدا کردن کلمه کلیدی از اهمیت بالایی برخورداره، چون اکثر مراحل On-Page SEO، به نوعی حول استفاده از کلمه کلیدی میچرخه.

تا امروز در زمینه کلمات کلیدی تحقیقات مفصلی انجام شده که کلیه مراحل شناسایی، تجزیه و تحلیل و سازماندهی کلمات کلیدی رو شامل می‌شن؛ اما می‌شه گفت مهم‌ترین نکاتش عبارت‌اند از:

  • برای شناسایی کلمه کلیدی بر اساس میزان ارتباط اون با متن، حجم جستجو و قابلیت رقابت کلمه انتخابی با سایت‌های دیگه، می‌تونین از ابزارهایی مثل Ahrefs یا KeywordTool.io استفاده کنین. این ابزارها رو دوبار اجرا کنین تا کلمه کلیدی فرعی رو هم پیدا کنین. کلمات کلیدی فرعی کمک می‌کنن متن رو به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم.
  • برای پیدا کردن مفاهیم مرتبط، از ابزارهای جستجوی معنایی مثل Text Optimizer استفاده کنین. این ابزارها محتوا رو از نظر الگوریتم جستجو غنی‌تر و عمیق‌تر می‌کنن و اون‌ها رو مرتبط‌تر نشون می‌دن.

کلمه کلیدی اصلی و فرعی رو شناسایی کنید

بعد از اینکه کلمه کلیدی اصلی و فرعی رو پیدا کردین، سعی کنین توی محتوا به کرات ازشون استفاده کنین. همچنین برای اینکه الگوریتم Passage ranking گوگل رتبه بالاتری به محتوا بده، توی بخش مقدمه اول مقاله از این کلمه کلیدی استفاده کنین.

2- تگ عنوان مناسب با محتوا انتخاب کنید

درجه اهمیت: بالا

مورد دوم چک لیست سئو داخلی، به انتخاب تگ عنوان مناسب و مرتبط با محتوا اشاره داره. تگ عنوان مهم‌ترین قسمت یک صفحه است که در دو سطح روی جستجوی ارگانیک تاثیر می‌ذاره:

  • گوگل در زمان ارزیابی مرتبط بودن صفحه، توجه زیاد به تگ عنوان داره.
  • تگ عنوان معمولا همون چیزیه که در نتایج جستجو می‌بینیم و روش کلیک می‌کنیم؛ بنابراین انتخاب تگ مناسب می‌تونه ترافیک ورودی به سایت رو تا حد زیادی افزایش بده.

تگ عنوان مناسب با محتوا انتخاب کنید

توی گوگل توصیه‌های مفصلی درباره نحوه انتخاب تگ عنوان مناسب وجود داره. به طور مثال:

  • می‌شه از کلمه کلیدی اصلی توی تگ عنوان استفاده کرد؛ اما حواستون باشه فقط یکبار می‌تونین این کار رو انجام بدین.
  • از تگ‌های عنوان توصیفی و کوتاه استفاده کنین.
  • اگه برندسازی برای شما اهمیت زیادی داره، می‌تونین از اسم برندتون توی تگ عنوان استفاده کنین.

3- محتوا رو با استفاده از تگ هدر ساختاربندی کنید

درجه اهمیت: بالا

توی این مورد از چک لیست سئو داخلی، باید محتوای تولیدی رو با استفاده از تگ‌های عنوان و زیرعنوان (تگ‌های هدر) به بخش‌های مختلف تقسیم کنین.

محتوا رو با استفاده از تگ هدر ساختاربندی کنید

روشی که قبلاً برای ساختاربندی محتوا استفاده می‌شد، این بود که به ازای هر 300 کلمه متن،‌ یک زیر عنوان آورده بشه؛ اما دیگه لازم نیست تو این مورد سختگیری زیادی بشه.

بیشتر تلاش کنین متن رو با استفاده از عناوین فرعی مبتنی بر کلمه کلیدی ساختاربندی کنین. حالا اگر بعضی از بخش‌ها کوتاه‌تر و بعضی‌ها طولانی‌تر شدن، مشکلی وجود نداره.

محتوا رو با استفاده از تگ هدر ساختاربندی کنید

با استفاده از انکر لینک، می‌تونین به هر کدوم از بخش‌ها پیوند بزنین تا مخاطب بتونه عنوان فرعی مورد نظرش رو پیدا کنه. یه سری افزونه وجود داره که به کمک اون می‌تونین فهرست مطالبی بر اساس تگ عنوان بسازید که بشه روش کلیک کرد و به اون بخش از متن رفت. با کمک این افزونه‌ها فقط کافیه عناوین فرعی رو مشخص کنین.

اگر هم دوست دارید ساختار معنایی محتوای خودتون رو در یک نگاه ببینین، می‌تونین از افزونه Site Checker استفاده کنین. این افزونه تمام زیرعنوان‌های صفحه رو استخراج می‌کنه.

محتوا رو با استفاده از تگ هدر ساختاربندی کنید

4- مطمئن شوید که تصاویر شما به خوبی بهینه شده اند

درجه اهمیت: متوسط رو به بالا

یکی از موارد تقریباً مهم On-Page SEO، استفاده از تصاویر مناسبه که باعث می‌شه افراد بیشتری به محتوای شما توجه کنن. در واقع بهینه‌سازی محتوای بصری برای موتورهای جستجو، محتوای صفحه رو برای جستجوگر قابل خزیدن می‌کنه و در نهایت قابلیت جستجو (Search Visibility) صفحه رو برای الگوریتم MUM افزایش می‌ده. برای بهینه‌سازی تصاویر به نکات زیر توجه کنین:

  • سعی کنین اون‌ها رو با استفاده از افزونه‌هایی مثل compressor.io فشرده کنین.
  • اسم فایل تصویر حتما باید شامل کلمه کلیدی اصلی یا فرعی باشه.
  • برای اون‌ها یک متن alt شامل کلمه کلیدی بنویسین.
  • توی عنوان تصویر توضیح دقیق‌تری از تصویر بیان کنین (کاملاً اختیاریه)

مطمئن شوید که تصاویر شما به خوبی بهینه شده اند

5- به صفحات دیگر سایت لینک بدید

درجه اهمیت: بالا

این مورد از چک لیست سئو داخلی به ما دستور می‌ده که توی محتوا، به صفحات دیگه سایت که مطالب مرتبط داره لینک بدیم. این باعث می‌شه مخاطب به صفحات دیگه هم راهنمایی بشه و گوگل ساختار سایت رو بهتر درک کنه. برخی معتقدند این نوع لینک‌ها (که بهشون لینک داخلی می‌گن)، قوی‌ترین نوع لینک‌دهی هستن.

به صفحات دیگر سایت لینک بدید

وقتی صحبت از لینک داخلی می‌شه، باید بین موارد زیر تعادل برقرار باشه:

  • بالا بردن ارزش سئو: انکر تکست کمک می‌کنه، یک صفحه وب به‌ازای کلمات کلیدی توی انکر تکست، رتبه‌بندی بشه.
  • افزایش کلیک: همه ما دوست داریم مخاطبین روی لینک‌هایی که قرار می‌دیم، کلیک کنن. در این صورت مخاطب با بخش‌های مختلف سایت آشنا می‌شه.

طبق توصیه گوگل بهتره موقع استفاده از پیوند داخلی، از انکر تکست توصیفی استفاده بشه. همچنین موقع تنظیم این لینک‌ها مراقب باشید تا با لینک‌های غیرطبیعی و اسپم، گرفتار الگوریتم پنگوئن گوگل نشید.

  • توجه داشته باشین که از کلمه کلیدی داخل لینک انکر تکست استفاده بشه.
  • هرازچندگاهی، پیوند داخلی رو داخل CTA قرار بدین

به صفحات دیگر سایت لینک بدید۱

یک گزینه خوب برای اضافه کردن لینک متنی، افرونه (Yoast) هست؛ این افزونه موقع تایپ متن توی محیط وردپرس، محتواهای مرتبط رو به ما پیشنهاد می‌کنه تا در صورت تمایل به اون‌ها لینک بدیم.

به صفحات دیگر سایت لینک بدید۱

اگه یکی از این لینک‌ها براتون اهمیت زیادی داره و مثلاً‌ قراره مخاطب رو وادار به خرید کنه، یه ایده خوب استفاده از پارامترهای URL برای ردیابی اون لینک در پلتفرم تجزیه و تحلیل وبه.

به صفحات دیگر سایت لینک بدید۱

6- توی محتوا از لینک‌های خارجی هم استفاده کنید

درجه اهمیت: متوسط

گام ششم On-Page SEO استفاده از لینک‌های خارجی توی محتواست. باید بدونین پیوند به منابع خارجی معتبر، قابلیت اعتماد محتوای شما رو بیشتر می‌کنه. اینکه آیا پیوندهای خارجی باعث بهبود سئو می‌شن یا خیر، هنوز نمی‌شه با اطمینان نظری در این باره داد؛ اما همچنان پیشنهاد می‌کنیم به ابزارها، مطالعات، نقل قول‌ها و منابع مفید دیگه لینک بدین. چند ایده عالی در مورد لینک‌های خارجی که قطعا به کیفیت محتوای شما کمک می‌کنه عبارتند از:

  • آمار و مطالعات صنعتی که تا الان انجام شده
  • نقل قول از محققان یا تأثیرگذاران صنعت مربوطه
  • برای پیدا کردن منابع آموزشی و رسمی مرتبط با کلمه کلیدی، از پسوندهای مرتبط (EDU. یا GOV. و …) استفاده کنین

توی محتوا از لینک‌های خارجی هم استفاده کنید

7- توضیحات متای مختصر بنویسید

درجه اهمیت: کم

هرچند توضیحات متای ضعیف، عاملی برای رتبه‌بندی گوگل نیست؛ اما این توضیحات در اغلب اسنیپت‌های جستجو ظاهر می‌شن و می‌تونن روی افزایش بازدید سایت تاثیر بذارن.

توضیحات متای مختصر بنویسید

همونطور که گفتیم گوگل معمولاً اهمیت زیادی به توضیحات متا نمی‌ده؛ بلکه ترجیح می‌ده به ارتباط بین متن و عبارت جستجو توجه کنه. به همین دلیل توضیحات متا چندان مهم نیست. اما اگر وقت کافی دارین و تصمیم دارین از توضیحات متا استفاده کنین، اون رو در قالب چند جمله مختصر بیان کنین و حتما کلمه کلیدی رو توی این متن کوتاه بگنجونین.

8- نامک (Url Slug) صفحه رو متمرکز کنید

درجه اهمیت: متوسط

قبل‌تر، ایجاد URL معنی‌دار مهم‌تر از الان بود، چون این آدرس توی نتایج جستجو ظاهر می‌شد و اون زمان وجود کلمه کلیدی توی URL یه عامل قدرتمند برای رتبه‌بندی به حساب می‌اومد. شاید هنوز هم این مسئله یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی باشه (اگرچه در حال حاضر مثل سایر عوامل مبتنی بر کلیدواژه اهمیت چندان زیادی نداره)؛ اما وجود کلمات کلیدی توی URL صفحات، دیگه برای نتایج جستجو حائز اهمیت نیست، چون ظاهراً گوگل URL رو با یه بردکرامب (Breadcrumb) جایگزین می‌کنه.

نامک (Url Slug) صفحه رو متمرکز کنید

با وجود همه این‌ها، این تکنیک هنوز هم یه راه حل سریعه. URL معنی‌دار برای صفحه انتخاب کن و کلیدواژه اصلی رو بهش اضافه کن. این کار (هر چند جزئی) به بهبود سئوی صفحه کمک می‌کنه.

توی محیط وردپرس:

  • توی بخش «Settings» داشبورد، «لینک‌های دائمی» یا پرمالینک‌ها رو به «نام پست» تنظیم و ذخیره کن.
  • قبل از انتشار مقاله، نامک آدرس URL رو تغییر بده؛ طوری که هم کوتاه‌تر باشه و هم تمرکز بیشتری روی کلمه کلیدی هدف داشته باشه.

نامک (Url Slug) صفحه رو متمرکز کنید1

بعد از انتشار مقاله بهتره این پیوندهای ثابت تغییر نکنن تا از تغییر مسیرهای داخلی غیر ضروری جلوگیری بشه. بنابراین بهتره این مرحله به ازای هر صفحه سایت انجام بشه.

9- داده‌های ساختاریافته به صفحه اضافه کنید

درجه اهمیت: متوسط

داده‌های ساختاریافته از عوامل رتبه‌بندی صفحات به‌شمار نمیان و گوگل فقط به دلیل نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته یک صفحه، رتبه بالاتری به اون صفحه نمی‌ده؛ اما اگه از نشانه‌گذاری به درستی استفاده کنید، احتمال اینکه گوگل به اسنیپت‌های شما وضعیت «rich» بده، تقریباً زیاده.

ریچ اسنیپت‌های گوگل نتایج جستجوی «بهبود یافته» و حاوی اطلاعات بیشتری نسبت به اسنیپت‌های استاندارد هستن؛ از این رو می‌تونن تعداد کلیک‌های بیشتری جذب کنن.

وقتی نوبت به محتوا می‌رسه، ریچ اسنیپت‌های زیادی وجود نداره که نویسنده‌ها بخوان برای گنجوندن اون‌ها در متن تلاش کنن:

درج اسکیما سوالات متداول (FAQ)

اسکیما سؤالات متداول تقریباً می‌تونه برای هر مقاله‌ای مفید باشه. تنها کاری که باید انجام بدیم اینه‌که یه بلوک «سوالات متداول» رو هرجای متن که خواستیم اضافه کنیم و به دو یا چند سوال مرتبط با متن پاسخ بدیم.

این اسکیما رو می‌شه به راحتی با استفاده از افزونه وردپرس پیاده‌سازی کرد. توی تصویر زیر می‌بینیم که ریچ اسنیپت‌های FAQ نهایتاً توی نتایج جستجو به چه شکل ظاهر می‌شن:

درج اسکیما سوالات متداول (FAQ)

کافیه روی هر سوال کلیک کنیم تا پاسخش ظاهر بشه. حتماً توی هر پاسخ، پیوندهای داخلی داشته باشید.

درج اسکیما سوالات متداول (FAQ)

درج اسکیما HowTO

اسکیما HowTO رو می‌شه برای هر دستورالعملی که شامل چند مرحله است، استفاده کرد. این اسکیما توی پلاگین Yoast وردپرس وجود داره.

درج اسکیما HowTO

داده‌های ساختاریافته نیچ (چند موضوعی) یا خاص (تک موضوعی)

به علاوه نویسندگان محتوا می‌تونن از انواع داده‌های ساختاریافته نیچ یا محتوای خاص استفاده کنن، مثل:

  • اسکیمای دستور پخت یا Recipe: اگر دستور یک غذا رو به اشتراک می‌ذارید.
  • اسنیپت Review: اگه در حال بررسی یه برنامه نرم افزاری هستید.

10- به خوانایی محتوا اهمیت بدید

درجه اهمیت: کمترین

گام آخر چک لیست سئو داخلی، بررسی محتوا به لحاظ خواناییه. گوگل برای تعیین اینکه سایت شما جزو 10 سایت برتر هست یا نه، به پارامتر خوانایی توجهی نداره؛ اما بررسی خوانایی محتوا کمک می‌کنه از کیفیت محتوایی که تولید کردین، مطمئن بشین.

افزونه Yoast برای این منظور بسیار مفیده. این افزونه شما رو مجبور می‌کنه جملات و پاراگراف‌ها رو کوتاه کنین، تگ‌های هدر رو در جای درست استفاده کنین و جلوی استفاده از جملات مجهول رو می‌گیره و در نهایت باعث افزایش خوانایی محتوا می‌شه.

بهتره در کنار رعایت فاکتورهای مربوط به خوانایی محتوا، سعی کنین کیفیت محتوا رو هم بالاتر ببرین تا الگوریتم پاندا گوگل، صفحه سایت شما رو ارزشمند شناسایی کنه.

به خوانایی محتوا اهمیت بدید

On-Page SEO به طور خلاصه شامل چه مواردیه؟

توی این بخش از مقاله، نگاهی داریم به چک لیست On-Page SEO که توی این مطلب بهشون اشاره شد:

  • کلمه کلیدی اصلی و فرعی رو شناسایی کنید (ابزارها: Ahrefs،KeywordTool.io،Text Optimizer)
  • تگ عنوان مناسب با محتوا انتخاب کنید (ابزار: Headline Analyzer)
  • محتوا رو با استفاده از تگ هدر ساختاربندی کنید (ابزار: Site Checker)
  • مطمئن شوید که تصاویر شما به خوبی بهینه شده اند (ابزار: compressor.io)
  • به صفحات دیگه سایت لینک بدین (ابزار: افزونه Yoast)
  • توی محتوا از لینک‌های خارجی هم استفاده کنید (آمار، مطالعات تحقیقاتی، متخصصین و غیره)
  • توضیحات متای مختصر بنویسید
  • نامک (Url Slug) صفحه رو متمرکز کنید
  • داده‌های ساختاریافته به صفحه اضافه کنید (ابزارها: افزونه Yoast و FAQ)
  • به خوانایی محتوا اهمیت بدید (ابزار: افزونه Yoast)

نتیجه گیری

هدف سئو داخلی یا On-Page SEO، بهینه‌سازی وب‌سایت و محتوای صفحات برای کسب رتبه بالاتر توسط موتورهای جستجو هست و همونطور که از اسمش هم پیداست، عناصری مثل متن، تصویر و حتی تجربه کلی کاربر از سایت رو شامل می‌شه.

تیم سدروس در این مقاله تلاش کرد تا با معرفی گام‌هایی که امتیاز سئو داخلی وب رو بالاتر می‌بره و ارائه چک لیست سئو داخلی، به سوالات شما عزیزان در این زمینه جواب بده؛ امیدواریم براتون مفید واقع شده باشه.

و آخرین توصیه سدروس به شما عزیزان! به یاد داشته باشین که بهترین کاری که میشه در جهت بهبود صفحات سایت انجام داد، تهیه و بهینه‌سازی پست‌های سایت برای «مخاطب انسان» است. هرچه محتوای شما بیشتر برای مخاطب انسان تهیه شده باشه، امتیاز بیشتری از گوگل دریافت می‌کنه و این شما رو به جایگاهی که می‌خواید می‌رسونه.

سوالات متداول چک لیست سئو داخلی ۱۰ نکته On-Page SEO آپدیت جدید گوگل

اشتراک مقاله

تیم سدروس

تیم سدروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *