صفر تا صد الگوریتم Medic

صفر تا صد الگوریتم Medic

آکادمی سدروس

صفر تا صد الگوریتم Medic

محتوا در یک نگاه

الگوریتم Medic یکی از الگوریتم های کاربردی گوگل هست که روی همه وب سایت ها با هر زبانی و در هر موقعیت مکانی تاثیر گذاشت و جالبه بدونید که هدف اصلی این الگوریتم، اون سایت هایی هست که با سلامت انسان ارتباط دارن مثل سایت هایی با موضوع سلامتی، پزشکی، ورزشی و غیره. علاوه براین، سایت های اقتصادی و مالی هم از قوانین سختگیرانه الگوریتم مدیک در امان نخواهند بود.

همونطور که میدونید، گوگل هرچند وقت یک بار الگوریتم جدیدی از جمله الگوریتم passage ranking رو معرفی می کنه و به روزرسانی هایی رو انجام میده تا بتونه بهترین و کارآمد ترین خدمات رو به کاربران خودش ارائه کنه. همه این الگوریتم‌ ها بعد از مدتی آپدیت میشن تا عملکرد بهینه ‌تری داشته باشن و به صفحات مختلف کمک می کنن که بهترین رتبه‌بندی رو روی صفحات وب در صفحه نتایج جستجو به خودشون اختصاص بدن.

Medic هم یکی از این الگوریتم هاست که با ظهورش، ریزش سنگینی در رتبه سایت‌های بیزینسی اتفاق افتاد! اگه می خواین بدونین که الگوریتم Medic چیه؟ یا اینکه الگوریتم مدیک چه هدفی رو دنبال می کنه؟ و اصلا چه قوانینی داره؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا جواب همه سوالاتتون رو پیدا کنید.

اینفوگرافیک صفر تا صد الگوریتم Medic

الگوریتم Medic چیه؟

بدون اغراق باید بگیم که به ‌روزرسانی Google Medic شوک بزرگی در دنیای سئو ایجاد کرد و زمانی که رونمایی شد، ضربه سنگینی به بازار و صنایع مختلف از جمله وب سایت های بهداشتی و پزشکی وارد کرد.

الگوریتم medic در واقع یک بروزرسانی روی هسته الگوریتم گوگل هست که در اواخر سال 2018 ارائه شد. این الگوریتم با هدف بهبود نتایج جستجو با توجه به هدف جستجوی کاربر Search Intent راه اندازی شد و روی همه سایت ها تاثیر گذاشت. اما جالبه بدونین بیشترین تاثیر این الگوریتم روی وب سایت های YMYL بود. حالا این سوال پیش میاد که سایت YMYL چیه؟

سایت های YMYL شامل صفحات اینترنتی میشه که موضوعاتی در رابطه با سلامتی جسمی و روحی و همچنین ثروت و دارایی کاربران دارن. از جمله این سایت ها می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وب سایت های پزشکی و درمانی
  • صفحه های سلامتی
  • سایت ورزشی و تناسب اندام
  • سایت های مالیاتی
  • انواع سایت فروشگاهی و خرید محصول
  • سایت های حقوقی
  • مقالات خبری و سایت های اطلاعات عمومی
  • و غیره

Google Medic Update  به این نام نامگذاری شد، چرا که طبق بررسی های انجام شده، بیشترین تاثیرگذاری این به روزرسانی رو سایت های سلامت، پزشکی، تناسب اندام و سبک زندگی سالم بوده. طبق تصویر زیر می تونید میزان اثرگذاری این الگوریتم رو روی سایت های مختلف مشاهده کنید:

الگوریتم medic چیه

الگوریتم مدیک چه هدفی داره؟

به طور کلی باید بگیم که گوگل خیلی درباره جزئیات الگوریتم medic صحبت نکرده و این الگوریتم رو به عنوان یک آپدیت برای هسته الگوریتم مرکزی گوگل معرفی کرده. اما طبق بررسی های انجام شده می تونیم نتیجه بگیریم که هدف از این تغییرات، انطباق صفحات وب با هدف جستجوی کاربر بوده.

این الگوریتم Google تصمیم داره که به کاربران کمک کنه تا بتونن راحت تر و سریع تر محتوای مورد نیاز خودشون رو پیدا کنن و در واقع، هدف اصلیش اینه که فضای اینترنت رو به محیطی قابل اعتمادتر و آموزنده و مفید تبدیل کنه. همه به روزرسانی هایی که گوگل ارائه می کنه مثل الگوریتم گوگل پاندا و غیره، همگی در جهت آسایش و تامین نیازهای کاربران به بهترین شکل هستش.

هدف به‌روزرسانی Medic بهبود تخصص، اعتبار و اعتماد پذیری (E-A-T) صفحاتی هست که قدرت تاثیرگذاری بالایی در زندگی مردم دارن. بنابراین وب سایت هایی که E-A-T پایینی داشته باشن، مجازات می شن و صفحاتی که دارای E-A-T بالا هستن، پاداش دریافت می کنن و رتبه بهتری بدست میارن.

آپدیت گوگل مدیک چیه؟

به بیان خیلی ساده باید بگیم که Google Medic یک به روز رسانی الگوریتم هست که وضعیت رتبه بندی وب سایت ها رو در صفحه نتایج جستجو گوگل (SERP)  تحت تاثیر قرار میده.  خب شاید با خودتون بگین که خیلی از الگوریتم های قبلی هم همین کار رو انجام می دادن پس چه ویژگی این الگوریتم رو مهم و پررنگ میکنه؟ در جواب به این سوال باید بگیم که هدف کلی تمامی الگوریتم های گوگل، بهبود خدمات رسانی و ایجاد اصلاحاتی در رتبه بندی وب سایت ها هست اما هر کدوم از این الگوریتم ها روی فاکتورهای ریزتر و خاص تری تمرکز می کنن.

 

 

به عنوان مثال، الگوریتم Mobile First Index روی کاربران موبایلی تمرکز میکنه و هدف اصلی بهبود خدمات رسانی به کاربرانی هست که برای دسترسی به اینترنت از تلفن همراهشون استفاده می کنن. الگوریتم مدیک هم در آگوست 2018 منتشر شد تا به بهبود صفحه های اینترنتی مربوط به سلامت، تناسب اندام یا پزشکی و غیره کمک کنه.

در واقع از نظر گوگل، اطلاع رسانی به افرادی که در زمینه سلامت و درمان جستجو می کنن خیلی حساس و حیاتی هست و باید خیلی دقیق و درست انجام بشه از اونجایی که سایت‌های بهداشت و سلامتی و محتوای مرتبط با پزشکی بسیار مهم و حساس هستن و در صورت اشتباه یا ناقص بودن ممکنه پیامد های خیلی خطرناکی داشته باشن، google تصمیم گرفته به بررسی دقیق اون ها با استفاده از این الگوریتم بپردازه. سایت های مالیاتی هم از این قضیه مستثنا نیستن!

پیشنهاد رسانه سدروس : جهت مشاهده ویدیو آموزش الگوریتم MUM بر روی این لینک کلیک کنید.

با وب سایت های YMYL بیشتر آشنا شید

اگه خیلی ساده و راحت بخوایم بگیم، هر محتوایی که مرتبط با ثروت و دارایی یا سبک زندگی شما باشه،  به عنوان محتوای YMYL طبقه بندی می شه و در این دسته قرار می گیره.

YMYL خیلی قدیمی‌تر از Google Medic هست و برای اولین بار در سال 2015 زمانی که دستورالعمل ارزیابی کیفیت Google برای کارشناسان سئو و محتوا نویسان پست وبلاگ منتشر شد، ارائه شد. همونطور که قبلا اشاره کردیم، این دسته از اطلاعات و محتواهایی که در رابطه با سلامت و دارایی کاربران هستن، خیلی حساس و حیاتی هستن و اگه راهکارها و اطلاعات اشتباهی به کاربران ارائه بدن، ممکنه روی امور مالی یا رفاه شخصی افراد تاثیر خیلی بدی بذاره و به همین دلیل، دستورالعمل های ارزیابی کیفیت Google باید با دقت بیشتری اعمال شن.

فرض کنید شما راجب بهترین روش های سرمایه گذاری سرچ کردین و با استفاده از راهکارها و پیشنهادات غلط، دارایی چندین و چند ساله‌تون رو به باد دادین! خب این اتفاق خیلی وحشتناکه و آینده شما رو خراب میکنه. یا ممکنه درمورد جدید‌ترین رژیم های غذایی برای لاغری و تناسب اندام جستجو کنید و با یک برنامه غیر اصولی مواجه بشین که ممکنه سلامت شما رو به خطر بندازه. به همین دلیل Google ، محتوای YMYL رو خیلی جدی می‌گیره و این نوع صفحات باید نسبت به صفحه های دیگه از استاندارد های بالاتری برخوردار باشن.

به طور کلی، صفحات YMYL شامل موارد زیر میشن:

  • اخبار و رویدادهای جاری که می تونن روی افکار عمومی تأثیر بذارن.
  • محتوای مدنی، دولتی و حقوقی که ممکنه اطلاعات نادرستی به مردم بدن.
  • مشاوره مالیاتی و صفحاتی که خدمات مالی ارائه می کنن.
  • وب سایت هایی که از پرداخت های آنلاین پشتیبانی می کنن.
  • سایت های پزشکی، خدمات درمانی و بهداشت .
  • سایت هایی که محتواشون برای قشر خاصی مثل قومیت های خاص، مذهب ها مختلف، گروه سنی مشخص و سایر گروه های خاص ارائه میشه.
  • سایت های مربوط به خرید و اجاره کردن خانه.
  • محتوای مرتبط با آموزش و پرورش.
  • سایت های ورزشی، رژیم غذایی و تناسب اندام.
  • و هر گونه محتوایی که می تنه روی زندگی افراد تاثیر بذاره.

الگوریتم مدیک چه تاثیری داشته؟

در کل باید گفت که الگوریتم Medic  مثل بقیه به‌روز‌رسانی ها از جمله الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، حرکت خیلی مثبتی بوده که با یک هدف موثر و کاربردی طراحی شده که قبلا بهش توجهی نمی شده. در واقع  کاربران اینترنت باید از حجم گسترده محصولات غیرکاربردی و اطلاعات نادرست که می تونه زندگی اونها رو به طور منفی تحت تاثیر قرار بده، دور باشن و همه کسب و کارها و نویسندگانی که محتوای غلط و بی کیفیت منتشر می کنن باید  پاسخگو باشن.

جالبه بدونین ظهور این بروزرسانی به دلایل مختلفی بسیار بحث‌برانگیز بود! خیلی از کسایی با استفاده از روش های غیر اصولی و اطلاعات نادرست سایتشون رو در رتبه بندی بالاتر قرار داده بودن با این الگوریتم مخالف بودن و خب طبیعتا این اتفاق برای کسب و کارهایی که وب سایت شون در رتبه بندی نزول پیدا کرده بود، اصلا خوب نبود.

بعد از ورود به‌روزرسانی Google Medic، خیلی از سایت های اینترنتی تحت تاثیر قرار گرفتن و مجبور شدن تغییرات اساسی در محتوا و اطلاعاتی که در سایت دارن، ایجاد کنن.

بهینه‌سازی سایت سلامتی و بهداشت از نظر Google Medic

شاید در اولین برخورد با الگوریتم medic کمی براتون عجیب باشه که چطوری باید سایت پزشکی رو به‌روز‌رسانی کنیم.  فقط کافیه به دستورالعمل ها و نکات به‌روز‌رسانی های گوگل توجه کنید و از همه مهم تر، نیاز کاربران موتورهای جستجوگر رو در نظر بگیرید. گوگل به هیچ عنوان نمیخواد خللی در کسب و کارها و فعالیت محتوا نویسندگان دقیق و سخت‌کوش ایجاد کنه. بلکه تنها هدف گوگل از ارائه این الگوریتم اینه که نتایج قابل اطمینان و درست رو در اختیار کاربر قرار بده، نیاز های کاربران رو برآورده کنه و فضای اینترنت رو به محیطی امن و قابل اعتماد تبدیل کنه.

وقتی که وب‌سایت YMYL رو بر اساس قوانین و اصول طراحی کنیم و محتوای خوبی ارائه کنیم، متوجه میشیم که  الگوریتم های مختلف گوگل از جمله الگوریتم رنک برین و یا همین medic اصلا چیز بدی نیستن!  فقط کافیه که سایت ها محتوای دقیق تر و قابل استناد تری رو  در اختیار کاربران قرار بدن. علاوه بر این، هرچقدر محتوای شما بهتر و اصولی تر باشه، رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتورهای جستجو بدست میارید.

از محتوای YMYL غافل نشید!

بعضی از کسب‌وکارها همچنان تردید دارن که آیا جزو وب سایت های YMYL  محسوب میشن یا نه. جواب این سوال خیلی ساده ست! اگه کسب و کار شما با هر چیزی که به موضوعات درمانی، بهداشتی و پزشکی یا هرچیزی که مربوط به امور مالی و دارایی افراد میشه ارتباط داشته باشه، این یعنی سایت شما در گروه YMYL قرار می گیره.

پس باید در وب سایت تخصصی‌تون از محتوای با‌کیفیت بالا استفاده کنید. حتما از مطالبی استفاده کنید که رفرنس های معتبر دارن و از نقل قول هایی استفاده کنید که با ذکر منبع نوشته شدن. نیازهای کاربر رو بشناسید و محتوایی رو ارائه کنید که علاوه بر معتبر و مستند بودن، برای خواننده مفید و کاربردی باشه.  در واقع، به‌روزرسانی 2015 گوگل سه فاکتور اساسی تخصص، اعتبار و اعتماد رو مورد تاکید قرار داده که باید مد نظر داشته باشید.

بر شاخص های E-A-T تمرکز کنید

همونطور که گفتیم، الگوریتم مدیک سه معیار اساسی داره که رعایت کردن این فاکتورها باعث بهینه سازی سایت شما میشه. حالا با هم ببینیم که این معیارها دقیقاً به چه چیزی اشاره دارن :

تخصص

این فاکتور در واقع میزان تخصصی بودن سایت رو تعیین می کنه. به عنوان مثال اگه محتوایی مبنی بر توصیه های پزشکی ارائه می کنید، همه نقل قول ها و پیشنهادات باید از طرف یک پزشک، جراح یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی ارائه بشه.

به عنوان مثال، صرفاً انتشار یک حساب کاربری از شخصی با تجربه بیماری خاص یا برنامه غذایی خاص، برای صفحات YMYL شما کافی نیست. درعوض، شما باید از موقعیتی با تخصص قابل اثبات و قابل تایید منتشر کنید. از این نظر، می‌توانیم «تخصص» را برای ارجاع مستقیم به خود خالق/نویسنده محتوا انجام دهیم.

اعتبار

این فاکتور هم خیلی مهمه. سایت های YMYL  علاوه بر تخصصی بودن، باید از مطالب قابل اطمینان با منبع معتبر استفاده کنند. رفرنس دهی یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در محتوا نویسی چنین وب سایت هایی رعایت بشه. کاربر باید امکان دسترسی به منبع اصلی رو هم داشته باشه تا بتونه با خیال راحت از اطلاعات استفاده کنه. استفاده از نقل قول ها و لینک های منبع باعث میشه سطح کیفی وب سایت شما بالاتر بره و گوگل خیلی سریع این موضوع رو تشخیص میده.

قابل اعتماد بودن

این معیار به بازخورد کاربران و سایر صفحات نسب به صفحه شما بستگی داره. اگه سایت های معتبر کاربران رو به محتوای با کیفیت وب سایت شما ارجاع بدن، به این معنیه که شما کارتون رو درست انجام دادین!  با این اتفاق، Google تشخیص میده که شما یک نویسنده حرفه‌ای و قابل اعتماد در تخصص خودتون هستین و محتوای با ارزشی تولید می کنید.

چطور می تونیم E-A-T رو رعایت کنیم؟

E-A-T  مخفف کلمات Expertise, Authority و Trustworthiness هست و در واقع کیفیت محتوای یک وب سایت رو نشون میده. در ادامه شما رو با مهم ترین قوانین این سه فاکتور آشنا می کنیم:

  • توصیه های پزشکی باید طبق نظر افراد یا سازمان های متخصص در زمینه پزشکی نوشته شن.
  • مقالات خبری باید کاملا حرفه ای نوشته‌شن تا کاربر بتونه اون ها رو به خوبی درک کنه.
  • تمامی موضوعات و محتواهای علمی باید توسط متخصصان تولید شن و کاملا مستند باشن.
  • تمام مطالب و محتوای مشاوره حقوقی، مشاوره مالیاتی و غیره باید از منابع قابل اعتماد تهیه شده باشه و مرتب به روزرسانی بشه.
  • صفحات مشاوره املاک باید از افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه استفاده کنه.
  • حتی محتواهایی که در مورد  انواع سرگرمی ها و فعالیت های جانبی و هنر مثل عکاسی یا موسیقی هستن هم به افراد متخصص و حرفه ای نیاز دارن.

اگر وب سایت ما تحت تأثیر Google Medic قرار گرفت چطوری بهینه سازی کنیم؟

اگه وب سایت شما در دام الگوریتم medic افتاد، تنها راه حل اینه که درمورد محتوای تولید شده و مطالبی که ارائه کردین تجدید نظر کنید و  وب سایت رو بر اساس E-A-T بهینه سازی کنید. در ادامه تصمیم داریم چند راهکار موثر رو به شما پیشنهاد بدیم:

اصول کلی و اساسی:

  1. سایت و مطالبتون رو برای کاربران آماده کنید نه برای موتورهای جستجوگر!
  2. به هیچ عنوان سعی نکنید که مخاطبان سایت رو فریب بدین.
  3. از ترفندهایی که برای بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو در نظر گرفته شده دوری کنید. فراموش نکنید تنهای چیزی که واقعا می تونه به ارتقا رتبه بندی صفحه شما کمک کنه، ارائه محتوای با کیفیت و رعایت دستورالعمل های گوگل هست.
  4. به این فکر کنید که چه چیزی سایت شما رو منحصر به فرد، ارزشمند یا جذاب می کنه. سعی کنید خلاقیت به خرج بدین تا سایت شما نسبت به سایر رقبا برتر باشه.

پیشنهادات ویژه:

  1. از تبلیغات خسته کننده اجتناب کنید.
  2. پنهان کاری نداشته باشید.
  3. از تغییر مسیرهای پنهانی اجتناب کنید.
  4. متن یا لینک های مخفی نداشته باشید.
  5. بارگذاری مطالب با کلمات کلیدی نامربوط یکی از معایب اصلی کاره!
  6. از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی بپرهیزید.

وب سایتی کامل و جامع طراحی کنید!

طبق بررسی های انجام شده، بهترین توصیه ای که میشه به سایت های YMYL کرد اینه که کامل و جامع باشید! در واقع وب سایت شما باید این قابلیت رو داشته باشه که در حوزه فعالیتش، به همه سوالات و نیاز های کاربران پاسخ های کامل و جامع ارائه کنه. از اونجایی که موضوعات وب سایت های YMYL معمولاً پیچیده تر و حساس تر هستن، Google هم از نویسندگان انتظار داره که نهایت دقت و توان خودشون رو برای تولید محتوای این صفحات صرف کنن.

این موضوع به این معنی نیست که وب سایت رو با جمله ها و کلمات اضافی و نامربوط پر کنید! فقط کافیه تلاش کنید از محتواهای با کیفیت، به‌روز، مستند و قابل اعتماد استفاده کنید و مطمئن شید که مطالب ارائه شده برای کاربران مفید هستن.

نتیجه گیری:

گوگل یکی از بزرگترین موتورهای جستجو در کل جهان محسوب میشه که ممکنه روزانه بارها و بارها ازش استفاده کنیم. به همین دلیل، برای افزایش کیفیت خدمات و راحتی کاربران، این پلتفرم بزرگ و قدرتمند، به‌روز‌رسانی و الگوریتم های مختلفی رو ارائه می کنه که از جمله اون ها می تونیم به  الگوریتم پنگوئن گوگل و غیره اشاره کنیم. الگوریتم مدیک هم یکی از این به‌روز‌رسانی هاست که بیشتر روی سایت های سلامت و پزشکی و همچنین صفحات مالیاتی تاکید داره چرا که از نظر google محتوای این سایت ها خیلی حساس و حیاتیه و باید با دقت خیلی بالایی منتشر بشه.

اگه شما هم صاحب سایت YMYL هستید و محتوای پزشکی و بهداشتی یا مالیاتی منتشر می کنید و میخواین از قوانین سخت گیرانه الگوریتم medic در امان باشید، پیشنهاد می کنیم از یک تیم حرفه ای متخصص مثل شرکت دیجیتال مارکتینگ سدروس کمک بگیرید. برای این کار فقط کافیه از طریق  وب سایت، شماره تلفن ۰۹۱۹۳۳۷۰۲۸۳ و آدرس ایمیل support@sedroos.com با متخصصان و مشاوران سدروس در تماس باشید.

سوالات متداول صفر تا صد الگوریتم Medic

اشتراک مقاله

تیم سدروس

تیم سدروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *